۱۳۹۸ اسفند ۸, پنجشنبه

این اولین عقب‌نشینی بزرگ ارتش رژیم سوریه است پس از حمله‌ای که از دسامبر گذشته با هدف بازگرداندن استان‌های شمال غربی این کشور آغاز شده بود. این حمله گسترده ارتش سوریه با حمایت و پوشش هوایی روسیه انجام گرفته بود.


عملیات مقدماتی شدید توپخانه ترکیه
یک منبع نظامی روس، درستی این اطلاعات را تکذیب کرده و تأکید کرد که رژیم اسد، موفق به دفع حمله مخالفان نظام به این شهر شده است اما مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گزارش داد که این گروه‌ها با برخورداری از پشتیبانی نیروهای ترکیه، توانستند پس از درگیری‌های شدید با نیروهای نظام و عناصر مسلح وابسته به آن، کنترل کامل سراقب واقع در جاده بین‌المللی دمشق - حلب را به دست گیرند.

او همچنین توضیح داد كه این عملیات بسط سیطره، با پوشش آتش شدید توسط توپخانه ترکیه، انجام شد، در حالی كه گروه‌های مخالف نظام، دیروز كنترل روستای «افس» در شمال غربی شهر سراقب و روستاهای «صالحیه» و «مجیزر» را به دست گرفتند.

این مرکز افزود كه نیروهای رژیم، با پشتیبانی هوایی روسیه، یك ضدحمله را در سراقب سامان دادند که به كشته شدن 36 تن ازنیروهای رژیم و 25 نفر از عناصر وابسته به گروه‌های مخالف در جریان این درگیری‌ها در ساعات گذشته، منجر شده است.

شایان ذکر است، اپوزیسیون مسلح، سه هفته پیش، شهر سراقب در شمال غربی کشور را پس از پیشروی نیروهای رژیم در تلاش خود برای بازگرداندن آخرین منطقه بزرگ تحت کنترل مخالفان و بیرون راندن گروه‌های مسلح از این منطقه، از دست داد.

این ضد حمله به دلیل نبردهای سنگین اخیر، منجر به آواره شدن نزدیک به یک میلیون سوری از خانه و کاشانه خود شده است.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، گروه‌های مسلح روز چهارشنبه 26 فوریه، ضد حمله‌ای را علیه مواضع رژیم در شهر کفرعوید آغاز کرده و توانستند این شهر را پس بگیرند.

از طرف دیگر، نیروهای رژیم و شبه‌نظامیان وفادار به آن، کنترل مناطق «ام نیر و کوکبا» در حومه جنوبی ادلب و همچنین منطقه الشرکه و العریمه در جبل شحشبو در حومه شمالی حما را به دست گرفتند که با بمباران شدید زمینی و هوایی و بمباران جنگنده‌ها علیه روستاهای ساحل الغاب و سرمانیه، همزمان بود.


                                کشته شدن دو سرباز ترک
در همین حال، وزارت دفاع ترکیه روز پنج‌شنبه 27 فوریه، اعلام کرد که در جریان حمله هوایی در ادلب، دو سرباز ترک کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

این در حالی بود وزارت دفاع ترکیه در توئیتر نوشت که ترکیه، در واکنش به این حمله، «مواضع رژیم» را هدف قرار دادند.

با کشته شدن این دو سرباز ترک، شمار سربازان ترک که در ماه جاری به آتش رژیم سوریه در ادلب کشته شده اند، به 19 نفر می‌رسد.

قابل توجه است که نیروهای رژیم با برخورداری از پوشش حملات هوایی روسیه از دسامبر گذشته، عملیات آفندی را برای بازپس گیری ادلب، آخرین دژ گروه‌های مسلح مخالف با نظام، آغاز کردند.

این حمله، صدها هزار نفر را وادار به فرار از خانه‌های خود کرد که بزرگترین جابجایی از زمان وقوع درگیری‌ها در سوریه در نزدیک به نه سال پیش است.

حمله به نیروهای ترکیه همچنین باعث ایجاد تنش میان روسیه، هم پیمان رژیم اسد و ترکیه شده است.

در حالی که آنکارا از رژیم سوریه خواست، قبل از پایان ماه فوریه، به پشت مواضع نظامی ایجاد شده خود در ادلب، عقب نشینی کند، اما عملیات نظامی میدانی این نظام، به موازات تلاش های روسیه برای یافتن راه حل، ادامه دارد.

قرار بر این است که دیپلمات‌ها و مقامات نظامی روسیه، روز پنج‌شنبه 27 فوریه، در استانبول، دور دوم گفتگو با همتایان ترک خود را آغاز کنند.