۱۳۹۸ اسفند ۹, جمعه

مارتن گریفیتس: یمن بر سر دو راهی است



مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، روز پنجشنبه 28 فوریه، هر گونه احتمال دستیابی به صلح پایدار در یمن را به جز راه‌حلی جامع و همه جانبه از طریق مذاکره، منتفی دانست.

گریفیتس، در پایان جلسه مشاوره دو روزه با چهره‌های سیاسی یمن در امان پایتخت اردن، تأکید کرد که شرکت کنندگان باید براساس همان دیدگاه درباره صلح در یمن، به توافق برسند.

از سرگیری روند سیاسی
براساس بیانیه صادر شده از سوی دفتر فرستاده سازمان ملل متحد، در این نشست كه با حضور اقشار مختلف مردان و زنان یمنی برگزار شد، احتمال از سرگیری روند رسمی سیاسی، مورد بحث قرار گرفت.

براساس این بیانیه، مباحث مورد تبادل نظر، شامل چالش‌هایی است که مانع از سرگیری روند صلح و فرصت‌هایی می‌شود که می‌توان از آنها برای پیشبرد روند صلح، سود جست.

شرکت کنندگان در مورد روش‌ها، ضمانت‌های اجرایی و مشوق‌های مختلفی بحث کردند که می‌تواند به پیشرفت روند صلح، کمک کند.

منابع رسانه‌ای نیز به نقل از فرستاده سازمان ملل آورده اند که وی در آغاز این نشست، نسبت به قرار گرفتن یمن بر سر دو راهی در صورت جزم اندیشی و عدم انعطاف پذیری کافی و خویشتن داری نظامی، هشدار داد.

وی تأکید کرد که یمن اکنون در یک دو راهی قرار دارد به طوری که باید میان دستیابی به توافق فراگیر پیرامون کاهش سطح تنش‌ها و از سرگیری روند سیاسی یا ورود به مرحله تازه‌ای از تنش‌های فزاینده، یکی را انتخاب کند. فرستاده سازمان ملل عنوان کرد که هنوزهم امیدواری در این خصوص برغم ادامه نبردها، وجود دارد.

«جنگ همه جانبه»
قابل توجه است که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، چهارشنبه 27 فوریه، تأکید کرد که شبه نظامیان حوثی، به دنبال شعله‌ور سازی جنگی همه جانبه در استان‌های مارب، الجوف، تعز، سعده ، البیضا و دیگر استان‌های یمن هستند.

هادی در دیدار با آن لیندی، وزیر امور خارجه پادشاهی سوئد، با بیان اینکه حوثی‌ها هیچ تمایلی به دستیابی به صلح ندارند، اظهار داشت: «حوثی ها هرگز در صلح موفق نبوده و هیچ تمایلی برای انجام این کار ندارند».

هادی همچنین فاش كرد كه حوثی‌ها برای دستیابی به اهداف معینی كه از طریق آنها می‌توانند زمان بخرند، به مانور متوسل می‌شوند.

این در حالی است که رئیس جمهوری یمن، پای‌بندی خود به دولت قانونی را برای اجرای توافق نامه 2018 استکهلم که با حوثی‌ها امضا شده بود، تجدید کرد و خاطر نشان نمود که دولت برای دستیابی به صلح، متعهد به مقررات توافق‌نامه استكهلم است، اما شبه نظامیان با وجود گذشت بیش از یک سال از امضای این توافق‌نامه، هیچ نوع پای بندی به آن از خود نشان ندادند.