۱۳۹۸ بهمن ۱۴, دوشنبه

اوکراین پیشنهاد غرامت ایران به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی را ناکافی دانست


 ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد پرداخت غرامت 80 هزار دلاری ایران به خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی را رد کرده و آن را «ناکافی» دانست.


رئیس جمهوری اوکراین روز يک‌شنبه 2 فوریه در مصاحبه با برنامه تلوزيونی «تی سی اچ نيدليا» اظهار داشت، ایران به خانواده‌های اوکراینی که در سقوط بوئینگ 737 جان باختند، 80 هزار دلار غرامت پیشنهاد داده اما او آن را رد کرده است.

زلنسکی در این مصاحبه گفت: «ایران بلافاصله اعلام کرد که برای هر خانواده، برای هر قربانی مبلغ 80،000 دلار به عنوان غرامت پرداخت خواهد کرد. به عقیده من این کار انجام شدنی نیست».

او گفت: «اگر یک زن بگوید فرزند من چگونه به دانشگاه برود؟ من شغلی ندارم، شوهرم در آمد داشت، فقط او نان آور خانواده بود؟ بنابراین، 80 هزار دلار بسیار اندک است». رئیس جمهوری اوکراین در ادامه گفت: «اگرچه من به طور کامل و 100 درصد موافقم که زندگی انسان با هیچ عددی، پولی سنجیده نمی‌شود. اما ما (بر ایران) فشار می‌آوریم».

سپاه پاسداران ایران صبح 8 ژانویه 2020 یک هواپیمای مسافربری را اندکی پس از برخاستن هواپیمای مسافر بری اوکراینی با شلیک دو راکت سرنگون کردند و همه 176 سرنشین آن که اکثر آنها ایرانی، کانادایی، افغان و اوکراینی بودند جان باختند. سپاه پاسداران پس از چند روز انکار وحاشا در خصوص دست داشتن در مسئولیت سقوط این هواپیما در 8 ژانویه، با اعلام این‌که موشکی به سوی هواپیما شلیک شده که در نزدیکی آن منفجر کرده، مدعی شد «هواپیما از مسیر خود منحرف شده و قصد بازگشت داشت» ولی اوکراین این ادعا را با توجه به نقشه مسیر پرواز هواپیما رد کرد.

پس از آن، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران 11 ژانویه 2020 اعتراف کرد که سپاه هواپیمای اوکراینی را اشتباهی سرنگون کرده است. در حالی که تا کمتر از 24 ساعت پیش کلیه مسئولان سیاسی و نظامی و مسئولان هواپیمایی ایران، فرضیه برخورد موشک با هواپیمای مسافربری اوکراینی را قویا نفی کرده، کار را به حدود تمسخر و تهدید خبرنگاران ومتهم سازی آنها به خدمت به منافع آمریکا و شرکت در بازی روانی علیه نظام ولایت فقیه رساندند، به ناگهان چرخش 180 درجه‌ای موضع مقامات مسئول در بالاترین سطوح در خصوص این سانحه مشاهده شد و از روز صبح 11 ژانویه، رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی اعترافات ستاد مشترک ارتش و به دنبال آن حسن روحانی رئیس جمهوری و امیر علی حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران را پوشش دادند.