۱۳۹۸ بهمن ۲۰, یکشنبه

بیش از ۱۳۰زندانی مبتلا به ایدز، هپاتیت و گال در میان سایر زندانیان در قرچک

بیش از ۱۳۰زندانی مبتلا به ایدز، هپاتیت و گال در میان سایر زندانیان در قرچک
بر اساس گزارشات جدید از داخل زندان قرچک، بیش از ۱۳۰زندانی مبتلا به ایدز و هپاتیت در بندهای مختلف زندان قرچک با جرائم عمومی نگهداری می شوند. همچنین ۶زندانی زن مبتلا به گال در این زندان و در میان بقیه زندانیان هستند. وجود انواع بیماران بدون هیچ گونه قرنطینه سازی در میان زندانیان وضعیت نگران کننده ای برای آنان بوجود آورده است.

زندانیانی که اخیرا از این زندان آزاد شده اند می گویند، ۱۳۰زندانی که مبتلا به بیماری ایدز و هپاتیت هستند به هیچ وجه از بقیه زندانیان جدا نشده اند. ۶زندانی مبتلا به بیماری پوستی گال نیز در میان سایر زندانیان محبوس هستند.

بی توجهی مقامات زندان به جداسازی بیماران
زندانیان بارها از مسئولین زندان خواستند تا نسبت به نگهداری بیماران واگیر دار در محلی جدا از سایر زندانیان اقدام کنند.  از جمله در مورد بیماران مبتلا به گال زندانیان بارها به مسئولین زندان هشدار دادند که گال بسیار مسری است و می تواند از طریق دست دادن با زندانی مبتلا و یا استفاده از ملحفه آلوده به این انگل و  حتی تماس لباس با لباس زندانی مبتلا منتقل شود. اما مقامات زندان به این خواسته زندانیان بی توجه بوده و به آنها گفتند بیماری گال قابل انتقال به بقیه زندانیان نیست!

مقامات زندان قرچک همچنین از چند ماه پیش قرنطینه زندان را تعطیل کرده و زندانیان تازه وارد بدون تست های درمانی ایدز، هپاتیت و بیماری های واگیر دار وارد بندها می شوند. در صورتی که تستی هم انجام شود چه مثبت یا منفی باشد زندانی به بند عمومی منتقل می شود. علی رغم هشدار زندانیان به مقامات زندان از جمله مهدی محمدی رئیس زندان و افراد دیگری همچون سکینه شاه چراغی، زهرا میرزایی و مریم میرزایی، این دست اندرکاران  هیچ توجهی به خواسته زندانیان نکرده اند.

وضعیت مادران زندانی
یکی از گوشه های دردناک این گزارش وضعیت مادرانی است که با فرزندان خود در این زندان محبوس هستند. عدم دسترسی به پوشاک مناسب کودک و غیربهداشتی بودن محیط از جمله مشکلاتی است که این مادران با آن مواجهند. در بهمن ماه سال ۹۷،‌ در جریان حمله گارد زندان به این زندانیان با گاز اشک آور و فلفل،‌ یک نوزاد بیست روزه که همراه مادرش در زندان بود، جان خود را از دست داد.