۱۳۹۸ بهمن ۲۵, جمعه

تصویب طرح محدودیت اختیارات رئیس جمهوری برای جنگ با ایران در سنای آمریکا؛ پرزیدنت ترامپ احتمالا آن را وتو می‌کند



سنای آمریکا با اکثریت آرا، طرح محدودیت اختیارات رئیس جمهوری برای جنگ با ایران را تصویب کرد.

این طرح رئیس جمهوری آمریکا را ملزم می کند ظرف سی روز به خصومت نظامی با ایران پایان دهد یا اینکه با اعلام جنگ یا اجازه مخصوص کنگره از نیروی نظامی استفاده کند. پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که پرزیدنت ترامپ این مصوبه را در صورت تصویب وتو خواهد کرد.

روز پنجشنبه ۲۴ بهمن، ۵۵ سناتور به این طرح رای مثبت دادند و ۴۵ سناتور نیز با آن مخالفت کردند.

قبل از این رای گیری، اعضای سنا به مدت چهار ساعت به بحث درباره این طرح پرداختند که خلاصه‌ای از موضع‌گیری ها را می‌توانید به نقل از توئیتر صدای آمریکا در زیر بخوانید:
پنجشنبه ۱۰:۲۴ شب به وقت ایران
جلسه سنا آمریکا درباره طرح کاهش اختیارات جنگی پرزیدنت #ترامپ|
سناتور ریش: #قاسم_سلیمانی مسئول کشتار و مرگ بود.وقتی که یک شهروند آمریکایی را کشتند پرزیدنت واکنش نشان داد. سلیمانی برای طراحی حمله‌ای بزرگتر به #عراق رفته بود و با سپاس از پرزیدنت، او دیگر قادر به انجام چنین کاری نیست
مشاهده عکس در توییتر
 جلسه سنای آمریکا درباره طرح کاهش اختیارات پرزیدنت #ترامپ برای #جنگ با ایران |
سناتور جیم اینهاف، رئیس کمیته نیروهای نظامی سنا گفت تصویب طرح به مقامات رژیم ایران پیام می‌دهد که می‌توانند به اعمال خصمانه خود ادامه دهند. او از همه سناتورها خواست به طرح رای ندهند.
Image
        جلسه سنای آمریکا درباره طرح کاهش اختیارات جنگی پرزیدنت #ترامپ |
سناتور روبیو یک بند پیشنهاد داد که می‌گوید آمریکا در تخاصم با #ایران نیست و از استراتژی فعلی در قبال ایران حمایت می‌کند. سناتور کین درخواست رای‌گیری کرد تا این بند کنار گذاشته شود و با نتیجه ۵۴ بر ۴۶ تصویب شد
مشاهده عکس در توییتر
جلسه سنای آمریکا درباره طرح کاهش اختیارات جنگی پرزیدنت |
سناتور ریش رئیس کمیته روابط خارجی گفت با تمامی طرح پیشنهادی مخالف است. بند پیشنهادی او مبنی بر تایید این که رئیس جمهوری مسئول حمایت و دفاع از آمریکا، قلمروها و دیپلمات‌های آمریکایی است با نتیجه ۹۳ بر ۷ تصویب شد.
مشاهده عکس در توییتر
جلسه سنای آمریکا درباره طرح کاهش اختیارات پرزیدنت ترامپ برای جنگ با ایران |بند پیشنهادی سناتور کاتن با مخالفت سناتور کین روبرو شد. این بند پیشنهادی می‌گوید برنامه‌هایی که در حال حاضر علیه ایران در جریان است، باید از طرح مستثنی شود. این بند با نتیجه ۵۴ بر ۴۶ از دستور کار کنار رفت.
مشاهده عکس در توییتر