۱۳۹۸ دی ۲۴, سه‌شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی -سه‌شنبه ۲۴دی۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های حکومتی امروز سه‌شنبه ۲۴دیماه۹۸ وحشت از قیام، بحران درونی رژیم بر سر دروغگویی در مورد هدف قرار دادن هواپیمایی مسافری، سیل در استانهای جنوبی و ناکارآمدی نظام در رسیدگی به هموطنان سیل‌زده، خفگی اقتصادی و بودجه ۹۹ دیده می‌شود. دعوای حذف مهره‌های باندها در نمایش انتخابات مجلس رژیم هم در تمام روزنامه جریان دارد. این دعوا هم دارد به نقطه بلوغ نزدیک می‌شود. برخی محافل تهدید کرده‌اند که اگر سهم قدرت و غارت آنها در مجلس آتی داده نشود در نمایش انتخابات شرکت نخواهند کرد.

روزنامه جوان: آخوند روحانی تقصیر شلیک به هواپیما را تماماً به گردن سپاه انداخت و گفت:« برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انجام گرفته است». و افزود: «این‌که نیرو‌های مسلح ما با صراحت لهجه خطای خود را اعلام کردند و از مردم عذرخواهی کردند گام اول خوبی بوده که در این راستا برداشته شده و گام‌های بعدی هم باید برداشته شود». روحانی در ادامه از قضاییه آخوندی خواست مقصرین و خاطیان را محاکمه کند. به این ترتیب باید منتظر پاتک سپاه و باند خامنه‌ای در این مورد باشیم».

در روزنامه‌های امروز به هلاکت رسیدن قاسم سلیمانی و ریزش و انفعال و بی‌راه‌حلی در رژیم و هم‌چنین ابراز وحشت از قیام و شعارهای علیه خامنه‌ای هم دیده می‌شود. که روزهای قبل چنین صراحتی نداشتند.

کیهان خامنه‌ای: مگر ژنرال ارشد ایرانی را ترور نکرده‌اند؟ چرا... شبانه، به تصویر حاج قاسم حمله کردند و فحاشی کردند؟... به چند روز نکشید که زبان‌شان به شماتت باز شد؛ دوشادوش نفاق قدیم که میلیشیا را شبانه و در مجموعه‌های چند نفره به خیابان فرستاد تا تصاویر حاج قاسم را پاره کنند و به نیابت از ترامپ و پمپئو و نتانیاهو و جانسون و ماکرون، فحاشی و عقده گشایی نمایند... خبرگزاری رسمی، چقدر به نفوذ آلوده است که بعدازظهر شنبه به شکل لحظه به لحظه در حال تحریک و تهییج برای اعتراض خیابانی -منتهی به هتاکی علیه حاج قاسم و سپاه پاسداران و نظام و رهبری- بود»

رسالت: خطرناکتر از موشک: «روزها بر ایرانیان سخت می‌گذرد. دوره عجیبی است، شهادت محبوب دل (نظام) با پرپر شدن ۱۷۷ایرانی و غیرایرانی از یک‌سو و فشار اقتصادی و تلاطمات اجتماعی از سوی دیگر عجین شده و طاقت‌مان را طاق کرده است... البته ما دشمنان دیگری هم داریم، دشمنانی از جنس کم انگیزگی، رکود و ناکارآمدی که هر چه هست درون خود ماست و علت‌العلل آن، سم مهلک ناامیدی است. باید بدانیم که هیچ‌چیز به‌اندازه ناامیدی ما را از حرکت در مسیر درستمان به‌سوی قله بازنمی‌دارد. تیر ناامیدی از هر موشک دشمن خطرناک‌تر است، حال‌ آن که گاهی خود ما، به‌جای پدافند در برابر تیرهای ناامیدی، به‌اشتباه در اظهارات و اعمال‌مان امید را نشانه می‌رویم».

آرمان: «یکی از مهم‌ترین این ابعاد و زوایای کشف نشده نبود سلیمانی این است که تهران در دوران پساسردار (سلیمانی) چگونه می‌تواند سیاست‌های خود را در منطقه و به‌خصوص عراق پیش ببرد؟... اگر چه در فضای احساسی داخلی، افکار عمومی به کرات شعار ایران پر از سلیمانی‌هاست را سر می‌دهد، اما در بستر واقعیت باید پذیرفت که این سخن از همان شعار پا فراتر نخواهد گذاشت».

وحشت از تداوم قیام در واقع آن‌روی انزوای اجتماعی رژیم و افزایش ریزش و بریدگی در نظام است که این هم به‌صورتهای دیگری در روزنامه‌های امروز دیده می‌شود.

روزنامه‌های کیهان و رسالت و طیف روزنامه‌های باند ولی‌فقیه با حمله به کسانی که آنها سلبریتی خوانده و از شرکت در نمایش دههٔ زجر رژیم اعلام انصراف کرده‌اند. وجه دیگر انزوای رژیم در روزنامه‌ها، انزوای جهانی رژیم است که مواضع اتحادیه اروپا علیه رژیم را منعکس کرده و با اشاره به فضای انفجاری جامعه به‌خاطر خفگی اقتصادی از رژیم خواسته‌اند برای برون‌رفت از این بن‌بست فکری کند.

کیهان خامنه‌ای: در ادامه گستاخی اعضای اروپایی برجام صورت گرفت: «در بخشی از بیانیه گستاخانه، طرف اروپایی مدعی شد: ما هم‌چنین نیازمند تعریف چارچوب طولانی مدتی برای برنامه هسته‌یی ایران هستیم. حوادث اخیر نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه از جمله از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس را پررنگ‌تر کرد. تعهدات ما به امنیت متحدان و شرکا در منطقه خلل‌ناپذیر است. ما باید از طریق دیپلماسی و به شیوه‌ای معنادار نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های منطقه‌یی بی‌ثبات‌کننده از جمله آنهایی که مربوط به برنامه موشکی این کشور است را به‌اشتراک بگذاریم».

جهان صنعت: «شهروندان ایرانی بدون چون و چرا دولت را عامل بدبختی خود می‌دانند و می‌گویند دولت توانایی ندارد با فساد مبارزه کند و جلوی تورم را بگیرد و می‌گویند دولتی‌ها و مجلسی‌ها به فکر جیب خودشان هستند... اقتصاد ایران به دلایل گوناگون توانایی مقابله با تحریم‌ها را از دست می‌دهد، اگر چاره‌ای اندیشیده نشود و به بدترین روزها برسد، اگر مدیریت سیاسی نتواند شرایط سیاست خارجی را تغییر دهد، اگر آمریکا جرأت می‌کند در سایر جبهه‌ها نیز ایران را به جدال دعوت کند از این مسأله اطلاع کافی دارد که اقتصاد ایران ضعیف شده است... اگر اقتصاد ایران از این روزهای بد عبور نکند نمی‌توان امیدوار بود.

ستاره صبح: «در بیانیه تروئیکای اروپا مطرح شده است: ما از ایران می‌خواهیم که تمام اقدامات ناسازگار با توافق را به‌حالت قبل بازگردانده و به پایبندی کامل بازگردد. این کشورها هم‌چنین از (نظام) خواسته‌اند که «از اقدام قهری یا اشاعه[تسلیحات هسته‌ای] خودداری کند. تروئیکای اروپا در بیانیه خود مدعی شده‌اند که رخدادهای اخیر، «نقش بی‌ثبات‌کننده ایران» در منطقه را نشان داده‌اند. آنها هم‌چنین در این بیانیه اشاره کردند که تعهدشان نسبت به امنیت متحدان و شرکایشان در منطقه «پابرجا» است».

بحران فاجعه سقوط هواپیما در روزنامه‌های حکومتی امروز از چندین وجه دیده می‌شود. یک همین دعوای تقصیر را به گردن یکدیگر انداختن است. یکی وحشت از برگزاری مراسم ختم قربانیان سقوط هواپیما است که برخی باندهای حکومتی که کیهان و رسالت آنها را نمایندگی می‌کنند در وحشت از این‌که هر گونه برگزاری مراسم تبدیل به جرقهٔ قیام شود با این خواسته مخالفت کرده‌اند و برخی هم توصیه کرده‌اند این تنها راه پاشیدن آب بر آتش خشم مردم است.

روزنامهٔ حکومتی اعتماد: «به‌رغم این‌که ستاد کل نیروهای مسلح مسئولیت فاجعه سقوط را پذیرفته، اما هم‌چنان سؤالات مهمی بی‌پاسخ مانده...آیا ستاد کل تمامی مسئولیت را می‌پذیرد یا آن‌طورکه در اظهارات و بیانیه‌های این ستاد و دیگر مقامات مطرح بود، بخشی از مسئولیت را متوجه آمریکا می‌کند. آیا هواپیما در مسیر از قبل تعیین شده خود در حرکت بوده یا آن‌طورکه در بیانیه ستاد کل آمده «در هنگام چرخش، کاملاٌ در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم» قرار داشته است یا به‌گفته سردار حاجی‌زاده «هواپیما در مسیر خود بوده» و «ما همه مسئولیت آن را می‌پذیریم».

روزنامه فرهیختگان: سیستم پدافند اجتماعی را بازسازی کنید: «در جنگ روانی اول باید هوای قلب و روح مردم را داشته باشیم. جامعه‌یی که زیر رگبار تبلیغاتی سهمگین دشمن است نیاز به خوراک درست و مطمئن دارد، اقناع اکثریتی که از شبهه پنهان‌کاری ناراحت است، نباید کاری عبث دانسته شود».

روزنامه سیاست روز: «در این میان معاندین و دشمنان نظام از وقوع این حادثه تلخ، به نفع خود استفاده کرده و تلاش کردند تا سپاه را عامل اصلی حادثه اخیر عنوان کرده و به نوعی وجهه سپاه را در میان مردم ایران تاریک نشان دهند...دعوت به تجمع و آشوب خیابانی کردند تا بار دیگر اغتشاشات آبان ماه را زنده کنند...آنها در این میان تلاش می‌کنند با مقصرتراشی و حمله به سپاه و نیروهای مسلح و هجمه به رهبر انقلاب به‌عنوان فرمانده کل قوا برنامه خود را دنبال کنند».