۱۳۹۸ بهمن ۸, سه‌شنبه

مشاور رئیس‌جمهوری افغانستان به روحانی: از ما بیاموزید ما هنوز زندان سیاسی نداریم



شاه حسین مرتضوی، مشاور رئیس‌جمهوری افغانستان سه‌ شنبه 28 ژانویه در واکنش به اظهارات تازه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفت:«به ما طعنه نزنيد،ازما بياموزيد.ما زندانی سياسی نداريم،خبرنگارزندانی نداريم،جامعهتكصدايی  نمی‌باشيم».


مرتضوی در صفحه رسمی فیسبوکش نوشت، يكی از مقامات كشور همسايه(ایران) به طعنه از انتخابات الكترونيكی در افغانستان ياد می‌كند. حاضرين در محفل خنده می‌كنند.

مرتضوی نوشت، برای افغانستان كه چهل سال را در جنگ سپری كرده است اكنون بی‌نهايت مهم است كه برای ارزش‌های دموكراسی، آزادی بيان، حقوق بشر و كرامت انسانی تلاش میكند.

وی علاوه کرد: «برای نمونه افغانستان در رده‌بندی‌های آزادی بيان از همه كشورهای منطقه در جايگاه عالی قرار دارد. هم‌پذيری مذهبی و فعاليت آزاد رسانه‌ها در افغانستان بینظير است.»

مشاور رئیس‌جمهوری افغانستان در ادامه تاکید کرد: «در سال 1393 رقيب انتخاباتی در افغانستان شريك قدرت شد. اما در كشور همسايه(ایران) ما رقيب انتخاباتی‌اش به زندان رفت. افغانستان خوبی‌ها و زيبايی‌های دارد که بسیاری از کشورهای همسایه ندارد. از افغانستان بياموزيد!!».

قابل ذکر است، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دوشنبه 27 ژانویه 2020 در «همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور» از شیوه برگزاری انتخابات در ایران انتقاد کرده گفت، انتخابات در ایران باید الکترونیکی برگزار شود، حتی افغانستان هم انتخابات الکترونیکی برگزار می‌کند.

روحانی اضافه کرد، الکترونیکی کردن انتخابات کاری ندارد، افغانستان هم این کار را کرد و این چیزی نیست. این اظهارات روحانی با خنده‌های حاضرین رو‌به‌رو شد.

یک ویدئو کوتاه نیز از این گفته حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسانی شد و کاربران افغان در این مورد انتقاد شدید کردند.

رویینا شهابی، فعال اجتماعی در صفحه رسمی توییترش نوشت: «آقای روحانی! به جای خندیدن و تمسخر انتخابات افغانستان، به حال خانواده‌های 176 سرنشین پرواز اوکراین که در خاک شما مورد هدف قرار گرفت، به حال خانواده‌های معترضین آبان 1398 و به حال سیستان و بلوچستان گریه کنید. افغانستان را به حال خود بگذارید، پیشرفت می‌کند. شما به حال ایران فکری کنید».