۱۳۹۸ بهمن ۹, چهارشنبه

بلومبرگ: آمریکا قصد دارد معافیت همکاری اتمی با ایران را تمدید و صالحی را تحریم کند


تأسیسات اتمی نظنز در ایران
                                  تأسیسات اتمی نظنز در ایران
خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید دولت آمریکا «قصد» دارد علاوه بر تمدید معافیت همکاری‌های اتمی با ایران، علی‌اکبر صالحی، رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران را «تحریم» کند.

این خبرگزاری روز چهارشنبه، نهم بهمن این خبر را به نقل از دو فرد مطلع از ماجرا که ترجیح داده‌اند ناشناس باقی بمانند، منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش دولت ترامپ معافیت همکاری اتمی چند کشور خارجی با ایران از تحریم هسته‌ای را برای ۶۰ روز دیگر تمدید خواهد کرد.

با وجود تحریم‌ها علیه ایران، کشورهای اروپایی، چین و روسیه در بخش‌های مختلف غیرنظامی با ایران همکاری اتمی دارند.

بلومبرگ همچنین نوشته که این معافیت تحریمی به جدلی میان مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به عنوان مخالف و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور به عنوان موافق تمدید آن بدل شده است.

موافقان تمدید، جلوگیری از تشدید اختلاف بین آمریکا و کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام را به عنوان دلیل نام می‌برند.

اوایل آبان‌ماه سال جاری نیز دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته بودند که دولت آمریکا قصد دارد معافیت همکاری‌های اتمی با ایران را تمدید کند و اجازه دهد روسیه، چین و اروپا به همکاری و فعالیت خود در بخش‌های غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهند.

چند روز پیش از آن نیز دو سناتور جمهوری‌خواه مخالف توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، پیش‌نویس طرحی را آماده کرده‌ بودند که از تمدید معافیت همکاری‌های اتمی با ایران توسط رئیس جمهوری آمریکا جلوگیری می‌کند.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال گذشته، مجوز و معافیت برای همکاری هسته‌ای با تهران که در زمان برجام بر سر آن توافق شد، به جای بازه ۱۸۰ روزه، به دوره‌ای ۹۰ روزه کاهش یافت.

در خبر بلومبرگ در عین حال به «قصد» آمریکا برای تحریم علی‌اکبر صالحی، رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران و خود این سازمان اشاره شده است.

این خبرگزاری جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام نکرده، اما نوشته که دولت دونالد ترامپ، به زودی این خبر را اعلام خواهد کرد.