۱۳۹۸ بهمن ۸, سه‌شنبه

بریتانیا برخلاف نظر آمریکا مشارکت محدود هوآوی در شبکه «فایو جی» را تایید کرد

شبکه ارتباطی فایو جی (نسل پنجم) امکان انتقال بسیار سریع‌تر داده‌های دیجیتال را فراهم می‌کند.
شبکه ارتباطی فایو جی (نسل پنجم) امکان انتقال بسیار سریع‌تر داده‌های دیجیتال را فراهم می‌کند.
نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه هشتم بهمن مشارکت محدود شرکت چینی هوآوی در شبکه ارتباطی موبایل «فایو جی» را تایید کرد. به این ترتیب تلاش‌های رئیس‌جمهوری آمریکا برای محروم کردن شرکت هوآوی از فعالیت در نسل جدید شبکه‌های ارتباطی کشورهای غربی تضعیف خواهد شد.

بوریس جانسون در توضیح تصمیم خود گفت به «فروشندگان با ریسک بالا» اجازه داده خواهد شد در بخش‌های غیر حساس شبکه فایو جی مشارکت کنند.

طبق تصمیم دولت بریتانیا میزان سهام شرکت‌هایی که ریسک بالا دارند حداکثر به ۳۳ درصد محدود خواهد شد، حق مشارکت در بخش‌های مرکزی و حساس شبکه ارتباطی را که داده‌ها در آنجا گردآوری می‌شوند، ندارند و امکان فعالیت در هیچ یک از بخش‌ها و نقاط حساس شبکه مثل نیروگاه‌های هسته‌ای و یا پایگاه‌های نظامی را هم نخواهند داشت.

دولت آمریکا با اعمال تحریم‌هایی شرکت هوآوی را به جاسوسی برای دولت چین متهم کرده است.
بیشتر در این باره:
هشدار چین به هند درباره کنار گذاشتن «هوآوی» از طرح‌های اینترنتی این کشور
این تصمیم دولت بریتانیا که رد آشکار هشدارهای دولت آمریکا در مورد احتمال سرقت اطلاعات محرمانه غرب توسط شرکت هوآوی است موجب نارضایتی دولت دونالد ترامپ ولی خشنودی شرکت هوآوی خواهد شد که در سال ۱۹۸۷ توسط یکی از مهندسان سابق ارتش خلق چین تاسیس شده است.

یک مقام دولت آمریکا گفت: «هیچ گزینه امنی برای مشارکت فروشندگان غیرقابل اعتماد در شبکه ارتباطی فایو جی وجود ندارد. ما از همکاری با بریتانیا برای یافتن راه‌حلی جهت حذف فروشندگان غیرقابل اعتماد از این شبکه استقبال می‌کنیم».

شبکه ارتباطی فایو جی (نسل پنجم) امکان انتقال بسیار سریع‌تر داده‌های دیجیتال را فراهم می‌کند و به زیربنای بسیاری از صنایع و شبکه‌های ارتباطاتی در تمامی عرصه‌ها بدل خواهد شد. این فناوری از زمان تولد اینترنت مهم‌ترین پیشرفت تکنولوژیک تلقی می‌شود.

دولت آمریکا به شدت نگران است که احاطه شرکت‌های چینی بر شبکه ارتباطی فایو جی زمینه برتری آن کشور از نظر فناوری‌های مدرن را فراهم کرده و حتی سرنوشت رقابت ژئوپلیتیک دو کشور در قرن بیست‌ویکم را رقم بزند.

اکنون به نظر می‌رسد بریتانیا که مهم‌ترین مرکز سرمایه‌گذاری، تجاری و بانکداری چین در اروپاست با پکن همسو شده و این برجسته‌ترین مورد از اختلاف علنی این کشور با سیاست‌های آمریکا طی چند دهه اخیر است.

آمریکا بارها در مورد سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت هوآوی در شبکه فایو جی به بریتانیا هشدار داده و می‌گوید که در این شبکه ارتباطی جدید تمایز بین «مرکز» و «حاشیه» به مرور مخدوش شده و در نتیجه مهار و کنترل هر گونه ریسک امنیتی بسیار دشوار خواهد بود.

هوآوی که بزرگترین تولید کننده تجهیزات ارتباطی جهان است همکاری اطلاعاتی با دولت چین را تکذیب کرده و می‌گوید هدف از فشارهای دولت آمریکا، کاهش میزان فعالیت این شرکت به نفع رقبای آمریکایی است که محصولات مشابهی تولید می‌کنند.

دولت بریتانیا می‌گوید این تصمیم ضمن محافظت از امنیت ملی کشور مدرن‌ترین شبکه ارتباطاتی را ایجاد خواهد کرد و تبادل اطلاعات امنیتی و محرمانه با آمریکا به خطر نخواهد افتاد.