۱۳۹۸ بهمن ۶, یکشنبه

وزیر نفت ایران: عراق پول گاز را نمی‌دهد


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید عراق «برای گاز دریافتی پولی به ما نمی‌دهد».



به گزارش خبرگزاری ایسنا، او در حاشیه جلسه با روسای دانشگاه‌ها همچنین گفت که «به دلایل فنی» صادرات گاز از ایران به عراق کم شده است.

بیژن زنگنه توضیح دیگری در مورد علت عدم پرداخت از سوی عراق نداد.

مشکل دریافت پول گاز صادراتی ایران به عراق از یک‌سال پیش مطرح شده است.

آقای نامدار زنگنه بهمن سال ۹۷ با اشاره به مشکلات دریافت پول گاز و برق صادراتی گفت عراق دو میلیارد دلار بدهی دارد ولی به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند پول بدهد.

مقام‌های عراقی در ماه‌های گذشته گفته‌اند در چند نوبت پول‌هایی به حساب ایران در بانک تجارت عراق واریز شده ولی مبلغ دقیق واریزی و بدهی باقیمانده عراق اعلام نشده است.

ایران قرارداد صادرات روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق دارد، اگرچه حتی در فصول گرم سال نیز تنها نیمی از این مقدار را تحویل می‌دهد. عراق از گاز ایران عمدتا به عنوان سوخت برای نیروگاه‌های برقی استفاده می‌کند.

آمریکا از ۱۵ ماه پیش چندین بار به عراق معافیت‌های چندماهه داده است تا خرید برق و گاز از ایران را ادامه دهد و آخرین معافیت آمریکا قرار است ماه آینده به اتمام برسد.

بانک تجارت عراق مسئول انتقال پول گاز و برق ایران با ارز دینار عراق به حسابی در همین بانک است و ایران تنها می‌تواند برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از این پول استفاده کند.

بانک تجارت عراق روز یک بهمن ۹۸ اعلام کرد در صورتی که آمریکا ماه آینده معافیت‌ها را تمدید نکند، این بانک انتقالات مالی میان عراق و ایران را متوقف خواهد کرد.