۱۳۹۸ بهمن ۱۰, پنجشنبه

ایرانی‌ها پارسال حدود ۷۳ تن طلا خریدند



شورای جهانی طلا طی گزارشی که پنج‌شنبه منتشر کرده، می‌گوید ایرانی‌ها در سال گذشته میلادی ۴۲٫۲۴ تن سکه و شمش طلا، همچنین ۳۰٫۶ تن جواهرات طلا خریداری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی شورای جهانی طلا منتشر شده، خرید جواهرات توسط ایرانی‌ها در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۴ درصد افزایش یافته، اما خرید شمش و سکه حدود یک سوم کاهش یافته است.

معمولاً مردم برای حفظ دارایی‌های ریالی خود رو به بازار شمش و سکه طلا می‌آورند، در حالی که جواهرات معمولاً جنبه زینتی دارد.

خرید شمش و سکه طلا در ایران در سال ۲۰۱۶ که هنوز آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران وضع نکرده بود و ارزش ریال نیز سه برابر اکنون بود، زیر ۵ تن بود، اما در سال ۲۰۱۷ به ۱۹ تن اوج گرفت و در سال ۲۰۱۸ از ۶۱ تن عبور کرد.

در پی تحریم‌های آمریکا ارزش ریال به شدت سقوط کرد و یکی از گزینه‌های حفظ دارایی‌های ریالی، سرمایه‌گذاری مردم در حوزه شمش و سکه طلا بود. اوج افت ارزش ریال در مقابل دلار به سال گذشته خورشیدی برمی‌گردد که خرید سکه و شمش نیز اوج گرفت.

پاییز پارسال حتی برای مدتی قیمت دلار به ۱۹ هزار تومان اوج گرفت و همان فصل خرید شمش و سکه طلا در ایران رکورد تاریخی خود را زد و به بالای ۲۱ تن رسید. در سال جاری قیمت دلار نسبت به ریال افت و خیزهایی داشته، اما در محدوده ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان باقی مانده‌است.

قیمت سکه تمام بهار آزادی در بهمن‌ماه سال ۹۶ حدود ۱٫۵ میلیون تومان بود، اما اکنون به بالای ۵ میلیون تومان اوج گرفته است.