۱۳۹۸ بهمن ۱۱, جمعه

ترکیه در طرابلس پایگاه تاسیس می‌کند... سرازیر شدن سلاح‌های ترکیه به معیتیقه



به گفته منابع نظامی به العربیه و الحدث، ترکیه در حال مذاکرات فشرده با دولت آشتی برای ایجاد یک پایگاه نظامی کوچک در نزدیکی طرابلس است.

این در حالی است که یک کلیپ ویدئویی، روند حمل سلاح و رادارهای ترکیه را به پایگاه معیتیقه نشان می دهد، این پایگاه مسئولیت اجرای عملیات نظامی در لیبی را به عهده خواهد داشت و قرار بر این است که نیروهای ویژه ترکیه و یگانی از نیروی دریایی و همچنین یک فرودگاه و یک اتاق تماس مستقیم با دولت آشتی نیز وارد عملیات شوند.

این منابع همچنین فاش کردند که دولت آشتی، در حال مذاکره برای خرید هواپیماهای نظامی و پهپادها از ترکیه است. به گفته همین منابع، خلبانان ترک، 48 ساعت پیش وارد طرابلس شده و رهبران دولت آشتی با همکاری عناصر اخوان المسلمین، پول‌هایی را از لیبی به ترکیه قاچاق کرده‌اند.

غسان سلامه فرستاده سازمان ملل متحد به لیبی، در جلسه توجیهی خود با شورای امنیت، فاش كرد كه دولت آشتی به رهبری فایز السراج در حال دریافت کمک وپشتیبانی از اطراف خارجی است. ( اشاره به ترکیه)

به گفته سلامه، هزاران تن از جنگجویان خارجی که از دولت آشتی ملی حمایت می‌کنند، به طرابلس آمده و در مکان‌هایی در نزدیکی نیروهای لیبی مستقر شده اند.

این جلسه توجیهی قبل از طرح اتهاماتی از طرف فرانسه علیه ترکیه، مبنی بر ارسال کشتی حامل سلاح به طرابلس بود که سرلشکر احمد المسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی نیز در ویدئویی که از محموله کشتی ترکیه گرفته شده بود، آن را تائید کرد.

المسماری پنجشنبه 30 ژانویه در فیسبوک اعلام کرد که فرماندهی کل نیروهای مسلح لیبی، محموله کشتی ترکیه‌ای را سه‌شنبه 28 ژانویه، هنگام تخلیه بار در بندر طرابلس، رصد کرده است.

مداخلات ترکیه در موضوع لیبی محدود به ارسال تجهیزات نظامی و مزدوران خارجی نشده، زیرا منابع العربیه و الحدث گزارش دادند، فرماندهان ارتش ترکیه، بر انتقال سلاح‌های سنگین به طرابلس، نظارت داشته و اتاق عملیات و اردوگاه‌ها را سامان داده و همچنین در کار انتقال مزدوران آفریقایی از کنیا و سومالی به لیبی، تدوین طرحی برای ساخت برج‌های نگهبانی در طرابلس و واگذاری یک سیستم پدافند پیشرفته هوایی به دولت آشتی هستند.

این تحولات در پی سفر محرمانه ویدال هاکان، رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به طرابلس به هدف سرکشی بر وضعیت میدانی، صورت گرفته است.