۱۳۹۸ آبان ۱۳, دوشنبه

استمرار قیام در لبنان - برکناری کامل هیأت حاکمه کنونی، خواست تظاهر ‌کنندگان لبنانی

                                           قیام و تظاهرات در لبنان
                   برکناری کامل هیأت حاکمه کنونی، خواست تظاهر ‌کنندگان لبنانی

به گزارش تلویزیون العربیه، تظاهرات‌کنندگان لبنانی با صدور بیانیه‌یی روز دوشنبه را روز اعتصاب عمومی و فشار بر سلطه حاکم بر این کشور تا تحقق خواسته‌هایشان اعلام کردند. در این بیانیه هم‌چنین تأکید شده که تظاهرات «یکشنبه اتحاد» بر همبستگی میان لبنانی‌ها افزوده و نشان داد که لبنانی‌ها سرسختانه با هر گونه تفرقه‌افکنی‌مخالفند.

تظاهر ‌کنندگان لبنانی در بیانیه خود خواستار تشکیل دولتی موقت بدون مشارکت طبقه حاکمه کنونی شدند تا از طریق آن بتوان بحران مالی کشور را اداره و کمپین مبارزه با فساد را رهبری کند. تظاهرات‌کنندگان هم‌چنان خواستار بازگرداندن اموال عمومی غارت شده و استقلال قوه قضاییه در قانونگذاری جدید شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: دههاهزار لبنانی برای بزرگترین تظاهرات ضددولتی از هفته گذشته تاکنون در مرکز بیروت تجمع کردند. این تجمع به‌رغم حمله نیروهای حزب‌الله به تظاهرات کنندگان بود. تظاهرات کنندگان که از روز دوشنبه یک اعتصاب عمومی را اعلام کردند آنان بعد از استعفای نخست‌وزیر خواستار تغییر گسترده در سیستم سیاسی ایجاد شده پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰هستند.

آسوشیتدپرس افزود: تاکنون میشل عون رئیس‌جمهور و داماد وی وزیر امور خارجه جبران باسیل و سایر سران سیاسی به‌ درخواست تظاهرات کنندگان برای استعفا تن ندادند. میشل عون و جبران باسیل متحد حزب‌الله تحت حمایت رژیم ایران هستند. صدها نفر از نیروهای حزب‌الله روز سه‌شنبه به محل اصلی اعتراضات حمله کردند و چادرها را پاره و به آتش کشیدند.
رویترز: معترضان خیابان‌ها را در بیروت و سایر مناطق لبنان مسدود می‌کنند
بیروت (رویترز) – در ادامه فشار موج تظاهراتهایی که کشور را بیش از دو هفته فلج کرده است، معترضان روز دوشنبه جاده‌های بیروت و دیگر مناطق لبنان را مسدود کردند.

تظاهرات کنندگان از ۱۷اکتبر در حال اعتراض به سران حاکم لبنان بوده‌اند که منجر به استعفای سعد الحریری به‌عنوان نخست‌وزیر، در هفته گذشته شد.

شاهدان گفتند، تعدادی از جاده‌های اصلی در پایتخت بیروت مسدود شده است. مدارس برای هفته سوم لغو شدند.

خبرگزاری ملی اعلام کرد که معترضان معابر را در مناطق دیگر از جمله شهر شمالی طرابلس و جنوب بیروت در منطقه خلد در بزرگراه اصلی جنوب لبنان مسدود کرده بودند.

در زمانیکه این کشور با بدترین بحران اقتصادی از زمان جنگ داخلی ۱۹۹۰-۱۹۹۰ روبه‌رو است، اعتراضات بی‌سابقه در سراسر کشور، لبنان را در آشفتگی سیاسی فرو برده است.