۱۳۹۶ شهریور ۱۷, جمعه

لندن - همبستگي با زندانيان سياسي اعتصابي و جنبش بین المللی دادخواهی قتل عام تابستان ۶۷

تظاهرات جوامع ايراني و هواداران مجاهدين در لندن
فراخوان نمايندگان پارلمان از احزاب مختلف، به دولت انگلستان براي پايان دادن به سكوت در باره قتل عام ۶۷

به دعوت جوامع ایرانی هوادار سازمان مجاهدين خلق ايران در انگلستان گردهمایی و تظاهرات بزرگي در روز شنبه دوم سپتامبر، در میدان ترافالگار در مركز شهر لندن با شرکت و سخنرانی نمایندگانی از مجلس عوام بريتانيا، وكلاي برجسته و شخصیتهای حقوق‌بشری و نمایندگان جوامع ایرانی برگزار گردید.

شرکت کنندگان و سخنرانان در این گردهمایی ضمن محكوم كردم اعدامهاي گسترده در ايران, همبستگي خود را با زندانيان سياسي اعتصابي در زندان گوهردشت اعلام كردند و از دولت بريتانيا خواستند كه سكوت خود را در رابطه با قتل عام ۶۷ را بشكند و ضمن محکوم کردن قتل‌عام زندانیان سیاسی و اعلام آن به‌عنوان جنایت علیه بشریت، اقدامات لازم در شورای امنیت ملل متحد، به‌منظور تشکیل یک كميته تحقيق براي محاکمه جنايتكاران و مسببين قتل عام، به‌عمل                         سخنرانان تصريح كردند كه زمان آن فرارسيده است كه به مصونيت سران رژيم كه مسئول قتل عام هستند و اكنون نيز به نقض فاحش حقوق بشر  در ايران ادامه مي دهند، خاتمه داده شود.

شركت كنندگان همچنين همبستگي خود را با بيش از ۲۰ زنداني سياسي در ايران كه در اعتراض به شرايط غير انساني و اقدامات سركوبگرانه عليه زندانيان سياسي از ۳۰ ژوئيه در حال اعتصاب غذا هستند، اعلام كرده و از وزارت خارجه انگلستان خواستند كه اين رفتار غير انساني را محكوم كرده و براي ازا دي فوري آنها اقدام كند
                                                                                              
لازم به ذكر است كه در روز ۳۱ اوت خانم عاصمه جهانگير گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور ايران، به همراه دو نماينده ويژه ديگر سازمان ملل، نگراني خود را از شرايط زندانيان سياسي در حال اعتصاب غذا در ايران كه بسياري از آنها به خاطر اعتصاب غذاي طولاني مدت در دفاع از حقوق و شرافتشان در شرايط سلامتي وخيمي قرار دارند، ابراز كرد.

خانم مريم رجوي، رئيس جمهور برگزيده مقاومت، در يك پيام ويدئويي به تظاهر كنندگان گفت: «دولت هاي عضو اتحاديه اروپا و آمريكا در طي اين ساليان با ملاها همكاري كرده و به آنها براي پوشاندن اين جنايت عليه بشريت كمك كردند».
خانم رجوي افزود:«من از مردم اروپا ميخواهم كه دولتهاي متبوعشان را در مورد ادامه روابط با اين رژيم كه براي بقا به نسل كشي تكيه ميكند، مورد سوال قراردهند. اكنون فريب ملاها براي دنيا برملا شده است. انگار كه زندانيان سياسي قتل عام شده و همه ۱۲۰ هزار شهداي اعدام شده دوباره به صحنه برگشته اند. ما از كميسر حقوق بشر ملل متحد ميخواهيم كه يك كميته مستقل تحقيق براي بررسي قتل عام ۶۷ تشكيل دهد».

خانم رجوي بر اهميت قرار دادن حقوق بشر در مركز سياست در قبال ايران تاكيد كرد و گفت:«دولتهاي اروپايي حداقل بايد روابط تجاري و ديپلماتيك خود با رژيم ايران را مشروط به خاتمه دادن به شكنجه و اعدام كنند، تا وقتي كه ملاها احساس كنند كه دست باز در نقض حقوق بشر در ايران دارند به سياست جنگ طلبانه و تهاجمات خودشان در خاور ميانه ادامه ميدهند و تا وقتي كه ملاها به اعمال خشونت در منطقه ادامه بدهند امنيت و آرامش جهاني و منجمله اروپا در خطر است».

سر ديويد ايمس نماينده مجلس عوام و رئيس مشترك كميته بريتانيايي براي آزادي ايران گفت: «۲۹ سال گذشته و عاملان هنوز پاسخگوي جنايتاتشان نبوده اند، در عوض بسياري از آنها مقامات بالا و پست وزارت در ايران دارندن.
او اضافه كرد: «موضوع عدالت براي قربانيان و مسؤل دانستن كسانيكه كه مجري اين جنايت بودند يكي از خواسته هاي اصلي جامعه ايران و ايرانيان در تبعيد بوده و خواهد بود. من ميتوانم با اطمينان بگويم كه اين تقاضا از حمايت گسترده و فراحزبي در هر دو مجلس پارلمان انگستان برخوردار است همانطور كه بيش از ۸۰ نماينده يك بيانيه پارلماني را در اين مورد در سال گذشته امضا كرده اند»

                                               
                                                                                                                   
              خانم ترزا ويليرز نماينده مجلس عوام و وزير سابق ايرلند شمالي در سخنان خود گفت: «تمركز تظاهرات در روز شنبه روي كشتار جمعي است كه در سال ۱۹۸۸ اتفاق افتاد. هزاران زنداني سياسي بدون محاكمه اعدام شدند. من به كار كردن با جامعه ايراني در منطقه خودم براي افشاي نقض حقوق بشر در ايران ادامه خواهم داد و ميخواهم كه مردم بيشتري بدانند كه چه اتفاقي افتاده است و كسانيكه مسؤل آن هستند به عدالت سپرده شوند».

استراون استيونسن رئيس انجمن اروپايي براي آزاديد عراق و عضو پارلمان اروپا از اسكاتلند (۱۹۹۹-۲۰۱۴) تصميم رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا براي شركت در مراسم تحليف حسن روحاني در تهران در ماه اوت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «حضور موگريني در آن مراسم يك بعد وسيع روابط عمومي براي جباران عمامه به سرِ تهران داشت. روحاني در غرب به عنوان يك مدره و رفرميست وانمود ميشود در حاليكه بيش از ۳۵۰۰ نفر منجمله ۸۰ زن در دوراني كه او در مسند قدرت بوده اعدام شده اند و اين موقعيت ايران را بعنوان ركورد دار اعدام به نسبت جمعيت ثبت كرده است. هفتصد نفر از ابتداي سال ميلادي كنوني اعدام شده اند منجمله زنان و نوجوانان».


پرفسور محمد ال قباتي وزير اطلاعات و جهانگردي يمن گفت: «من سرخوردگي شما را در مورد مصونيتي كه جامعه جهاني براي رژيم در تهران فراهم كرده درك ميكنم. همان مقامات ايراني كه ۲۹ سال قبل ۳۰ هزار بيگناه را در زندانها در سراسر ايران اعدام كردند اكنون با كشتار و حمايت از تروريسم و سياست تفرقه افكنانه پشت بحران در يمن هستند».

ساير سخنرانان در تظاهرات شامل مارگارت اوئن فعال بين المللي مشهور حقوق زنان، وكيل پايه يك در انگلستان و مدير انجمن زنان براي صلح، جفري فورست حقوقدان و فعال حقوق بشر، مارك ويليامز نماينده پارلمان انگلستان (۲۰۰۵-۲۰۱۷) از حزب ليبرال دمكرات در منطقه كرديگون، دكتر رضا الرضا، دكتر تاقلب الرحابي يك جراح سوري و فعال حقوق بشر به نمايندگي از آپوزيسون سوريه، روبرتو ويدن-سانز مدير سازمان جوانان ”يك جهان جوان”، راجر لاينز رهبر سابق اتحاديه كارگري انگلستان بودند.

در اين تظاهرات همچنين نمايندگان جوامع ايراني، طي سخناني، ضمن حمايت از فراخوان خانم مريم رجوي رئيس جمهور برگزيده مقاومت و اعلام همبستگي با زندانيان سياسي اعتصابي، به مقامات ملل متحد، براي تشكيل كميته مستقل براي تحقيق در باره قتل عام ۶۷ و محاكمه مسببين اين قتل عام فراخوان دادند.
در پايان اين تظاهرات، نمايندگان جوامع ايراني در انگلستان و خانواده قربانيان قتل عام ۶۷ نامه اي حاوي تقاضاهايي كه در تظاهرات مطرح شد را به دفتر نخست وزير در شماره ۱۰ خيابان داونينگ تحويل دادند.
خانم گيسو شاكري و دكتر حميدرضا طاهرزاده، هنرمندان برجسته مقاومت، نيز با اجراي چند ترانه و موزيك هنرنمايي كرد.
در حاشيه اين تظاهرت يك آكسيون (تئآتر) خياباني برگزار شد كه مقاومت زندانيان سياسي را در برابر دژخيماننشان ميداد. اين آكسيون بسيار مورد توجه شركت كنندگان و رسانه هاي حاضر در صحنه قرار گرفت

همچنين نمايشگاه بزرگي شامل عكسها و تصاوير زندانيان قتل عام شده, اعدام اقشار مختلف مردم و اقليتهاي مختلف و همچنين اسناد و مدارك مربوط به قتل عام سال ۶۷ دائر بود كه مورد توجه شركت كنندگان و شهروندان بريتانيايي قرار گرفت.

لندن - همبستگي با زندانيان سياسي اعتصابي و جنبش بین المللی دادخواهی قتل عام تابستان ۶۷

اين تظاهرات با استقبال گسترده رسانه هاي خبري قرار گرفت, كه به تهيه فيلم و عكس و گزارش و مصاحبه با شخصيتهاي شركت كننده و شاهدان قتل عام نمودند.

لندن - همبستگي با زندانيان سياسي اعتصابي و جنبش بین المللی دادخواهی قتل عام تابستان ۶۷