۱۴۰۰ آبان ۱۶, یکشنبه

در آستانه مذاکرات وین، جمهوری اسلامی باابراز تردید در نیات آمریکا، فرانسه را پلیس بد خواند


وزیرخارجه ایران درتماس تلفنی باهمتای روس خود گفته است جمهوری اسلامی نسبت به نیات طرف آمریکایی تردید دارد؛‌ همزمان رسانه‌های وابسته به حکومت نیز به انتقاد از فرانسه با عنوان «پلیس بد» مذاکرات پرداخته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه ایران و روسیه، روز شنبه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و به گفته وزارت‌های خارجه دو کشور، مذاکرات وین یکی از محورهای این گفت‌وگو بود.

به گزارش وزارت خارجه ایران، امیرعبداللهیان در این تماس گفته است جمهوری اسلامی «نسبت به نیات طرف آمریکایی تردید دارد» اما اگر طرف آمریکایی «به طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد»، ایران هم به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت.

او همچنین پیشرفت سریع مذاکرات وین را منوط به آن کرده است که «طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند».

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از مدت‌ها تعلل سرانجام هشتم آذرماه را به عنوان تاریخ ازسرگیری مذاکرات وین اعلام کرده‌اند.

همزمان، رسانه‌های وابسته به حکومت روز شنبه به انتقاد از فرانسه با عنوان «پلیس بد» مذاکرات پرداختند.

«نور نیوز»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، روز شنبه فرانسه را «پلیس بد» مذاکرات خواند و موضع‌گیری اخیر این کشور درباره نقض تعهدات هسته‌ای ایران را «تحرک زودهنگام» و نشان‌دهنده نداشتن «حسن نیت» از سوی غرب توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه گفته بود این کشور در حال رایزنی با متحدان خود درباره چگونگی پاسخ به همکاری نکردن ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

علاوه بر نور نیوز، روزنامه انگلیسی‌زبان «تهران‌تایمز» نیز در گزارشی فرانسه را «پلیس بد» خواند و پاریس را به «رهبری یک کارزار دیپلماتیک علیه ایران در آستانه نشست شورای حکام آژانس» متهم کرد.

اما این گزارش با واکنش میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس، روبه‌رو شد.

او با بازنشر گزارش تهران‌تایمز در توییتی نوشت: هیچ یک از شرکت‌کنندگان مذاکرات وین به تنهایی نمی‌تواند این مذاکرات را از مسیر خود خارج کند.

از سوی دیگر در آستانه مذاکرات وین بهروز کمالوندی، رییس آژانس انرژی اتمی ایران، در سخنانی که روز پنجشنبه منتشر شد اعلام کرد ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده ایران به ۲۵ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده به ۲۱۰ کیلوگرم رسیده است.

روزنامه «وطن امروز»، وابسته به سپاه پاسداران، روز شنبه از این اقدام با عنوان «اورانیوم‌های بازدارنده» یاد کرد.

نشریه تهران‌تایمز در گزارش خود درباره صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ابراز نگرانی کرده بود. این نشست قرار است پیش از مذاکرات وین برگزار شود.

کشورهای غربی در نشست پیشین شورای حکام در ماه سپتامبر قصد داشتند به دلیل عدم همکاری تهران با آژانس قطعنامه‌ای علیه تهران به تصویب برسانند اما از طرح آن صرف‌نظر کردند.

پس از آن رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، به تهران رفت.

به گفته وزارت خارجه روسیه، در گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و روسیه درباره سفر آینده گروسی به تهران نیز صحبت شد.

گروسی در روزها و هفته‌های اخیر هشدار داده که نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران ضعیف شده و این وضعیت، فعالیت آژانس در ایران را به طور فزاینده‌ای دشوار می‌کند.