۱۴۰۰ آذر ۲, سه‌شنبه

بلومبرگ: آمریکا باید برای شکست مذاکرات احیای «برجام» آماده باشد

خبرگزاری بلومبرگ درگزارشی نوشت که با توجه برفتار ایران پس از کاهش تعهدات توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، آمریکا باید آماده شکست مذاکرات پیش رو در وین بوده و «راه‌های دیگری» برای مهار تهدید ایران درنظر داشته باشد.

شورای سردبیری بلومبرگ، دوشنبه ۲۲ نوامبر در گزارشی با بررسی احتمال شکست مذاکرات وین، به دولت آمریکا توصیه کرده است تا نقش «قوی‌تری» نسبت به قبل ایفا کند و با برجسته‌تر کردن «خطوط قرمز» ایالات متحده، به ایران یادآوری کند که خطر عبور از این خط قرمزها چیست.

مذاکرات احیای برجام کمتر از یک هفته دیگر در وین برگزار خواهد شد و تهران به همراه کشورهای ۱+۴ مواردی مانند بازگشت ایالات متحده به این توافق، فعالیت‌های هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت رسمی خروج این کشور از برجام را اعلام کرد. ایران نیز پس از آن، تعهدات خود را نسبت به برجام کاهش و فعالیت‌های هسته‌ای خود را به صورت چشمگیری افزایش داد.

به گفته بلومبرگ، تهران با نقض تعهدات خود، راه‌ را برای احیای برجام دشوار کرده است.

ایران بر خلاف تعهدات خود، صدها سانتریفیوژ پیشرفته مونتاژ و راه‌اندازی کرده و غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رسانده است.

از سوی دیگر این کشور با تولید فلز اورانیوم و تضعیف مکرر فعالیت نظارتی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فاصله خود را با ساخت بمب اتم کاهش داده است.

این روزنامه آمریکایی در این زمینه نوشته است که با توجه به فعالیت‌های اخیر ایران، مقامات این کشور تنها تا یک ماه با تولید مواد مورد نیاز ساخت یک بمب اتمی فاصله دارند.

بلومبرگ رفتار سخت‌گیرانه‌تر با ایران را «بسیار مهم» می‌داند و از دولت جو بایدن می‌خواهد این امور را برای بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین شفاف‌سازی کند و آن‌ها را نسبت به خطر «افزایش احتمال درگیری آشکار با ایران» آگاه کند.

هر چند که قرار است مذاکرات هسته‌ای وین میان ایران و طرف‌های برجام در ۲۹ نوامبر جاری از سر گرفته شود، درباره احتمال موفقیت این مذاکرات اما همچنان تردیدهایی جدی وجود دارد.