۱۴۰۰ آذر ۲, سه‌شنبه

افزایش ۳۰۰ درصدی بهای گاز صنایع در ایران


محمدرضا افشین،رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از افزایش ۳۰۰ درصدی بهای گاز صنایع و اعتراض شدید واحدهای تولیدی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، محمدرضا افشین، شامگاه دوشنبه، ۱ آذر گفت: «افزایش ۱۰۰ درصدی بهای گاز در سال گذشته و افزایش حدود ۳۰۰ درصدی آن در امسال، موجب اعتراض شدید واحدهای تولیدی شده و افزایش هزینه تمام شده کالاهای تولیدی را در پی دارد.»

وی ادامه داد: «شرکت گاز اعلام کرده است که تعرفه گاز به استناد بند “د” تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰اعلام شده است.»

او با اشاره به این که «اسفندماه پارسال طرحی در مجلس تصویب شد که بر اساس آن هزینه گاز مصرفی واحدهای تولیدی مطابق با خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یابد»، خاطرنشان کرد: «هر متر مکعب گاز از هزار ریال در سال گذشته به حدود سه هزار و ۵۰۰ ریال در سال جاری رسیده است.»

پیش از این جواد اوجی، وزیر نفت ایران در جلسه هماهنگی برای بودجه سال آینده از نیاز ۱۶۰میلیارد دلاری در پروژه‌های نفت و گاز کشورش خبر داد.

اوجی در نشست با مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ایران گفت که «در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری لازم در صنعت نفت و گاز انجام نشده است و حال آنکه برای پاسخ به نیاز کشور به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز داریم.»

وزیر نفت ایران پیشتر هم خبر داد که این کشور با کمبود ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در فصل زمستان مواجه خواهد شد.

چندی پیش هم محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی ایران ضمن ابراز نگرانی از کمبود منابع سوخت مایع و گاز در این کشور، از احتمال خاموشی در زمستان به‌دلیل کمبود سوخت خبر داده بود.

زمستان سال گذشته قطعی گاز و خارج شدن نیروگاه‌های سیکل‌ گازی موجب شد تا تهران و بسیاری از شهرهای دیگر ایران شاهد قطعی گسترده برق باشد.

قطعی گاز سبب شد تا نیروگاه‌ها برای تامین برق، مازوت را جایگزین گاز کنند و این تغییر در سوخت مصرفی باعث آلودگی شدید هوا در بسیاری از نقاط ایران شد.

کسری بودجه و افزایش قیمت‌ها

از سوی دیگر، محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران اخیرا از پایان ارز دولتی سخن گفت و برخلاف وعده‌های انتخاباتی رئیسی، حل مشکلات اقتصادی به‌ویژه کاهش قیمت‌ها را «زمان بر» دانست.

خبرگزاری «تسنیم» هم یک‌شنبه کسری عظیم بودجه سال جاری کشور را ۶۴۷ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

به‌نظر می‌رسد دولت جمهوری اسلامی در شرایط تحریمی و عدم دسترسی ایران به منابع مالی، راه‌حل جبران کسری بودجه این کشور را افزایش قیمت‌ها در کنار چاپ پول می‌داند.