۱۴۰۰ آذر ۳, چهارشنبه

وزارت بهداشت: با افزایش شمار مبتلایان، به آستانه هشدار شیوع آنفلوانزا نزدیک شده‌ایم


محمدمهدی گویا،رییس مرکزمدیریت بیماریهای واگیروزارت بهداشت، از خطر نزدیک شدن به آستانه هشدارشیوع آنفلوانزاخبرداد وگفت:مواردآنفلوانزادرکشور درحال افزایش است و تاکنون بیش از۲۰۰مورد ثبت شده باتاییدآزمایشگاهی گزارش شده است که هم زمانی آن با شیوع کرونا مرگبارتر است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، چهارشنبه سوم آذر ماه درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در ایران، اضافه کرد که موارد آنفلوآنزا در کشور در حال افزایش است و تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد ثبت شده با تایید آزمایشگاهی به ما گزارش شده است.

محمدمهدی گویا افزود که هنوز در زمینه موارد ابتلا به آنفلوآنزا به حد آستانه هشدار نرسیده‌ایم اما به نظر می‌آید که به زودی به این حد آستانه می‌رسیم.

گویا با اشاره به اینکه در حال حاضر آنفلوآنزای نوع اچ۳-ان۲ در ایران شایع است، خاطرنشان کرد که ما از همراهی شیوع این دو بیماری یعنی آنفلوآنزا و کووید۱۹ نگرانی داریم و ثابت شده که اگر این دو بیماری همزمان در کسی رخ دهد، بیماری شدیدتر و مرگبارتر خواهد شد.

این مقام وزارت بهداشت افزود که راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا کاملا مشابه پیشگیری از کرونا است و توصیه ما این است که مردم موارد پیشگیرانه را مانند شستن مداوم دست، حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک را رعایت کنند.

پیش از این مقام‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به خطر همزمانی شیوع آنفلوانزا و کرونا هشدار داده بودند.

پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، چند هفته پیش با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل استفاده مردم از ماسک، آنفلوانزا شایع نشد، گفت اگر رعایت پروتکل‌ها کاهش یابد احتمال شیوع آنفلوانزا امسال وجود دارد.

مقام‌های وزارت بهداشت تا دوره شیوع کرونا در ایران، درباره موج‌های شیوع آنفلوانزا و تعداد قربانیان آن گزارشی هشدارآمیزی ارائه نمی‌کردند اما پس از شیوع کرونا، سعید نمکی وزیر وقت بهداشت گفت که در سال‌های گذشته میزان آمار مرگ‌ومیر آنفلوآنزا بیش از تصور ما بوده است