۱۴۰۰ آبان ۱۳, پنجشنبه

وزارت خارجه آمریکابا تاکید بر اینکه حزب‌الله لبنان یک سازمان تروریستی است گفت: حزب‌الله رنج لبنانی‌ها را مضاعف کرده است


جرالدین گریفیث، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه حزب‌الله لبنان یک سازمان تروریستی است، گفت که فعالیت‌های این حزب‌ درد و رنج مردم لبنان را مضاعف کرده است.

گریفیث، چهارشنبه، ۳ نوامبر، در گفت‌وگو با روزنامه محلی «الجمهوریه» لبنان، تاکید کرد، حزب مورد حمایت ایران یکی از دلایل اصلی تشدید بحران‌های این کشور است.

حفظ منافع رژیم تهران

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا، گفت: «شناخت جهانیان از واقعیت حزب‌الله هر روز بیشتر می‌شود، این حزب خلاف ادعای خود نه تنها از لبنان دفاع نمی‌کند بلکه برای پیشبرد طرح‌های خبیث ایران عمل می‌کند».

او افزود: «حزب‌الله لبنان یک سازمان تروریستی است که با اقدامات غیر قانونی خود امنیت، ثبات و حاکمیت لبنان را تهدید می‌کند».

او اظهار داشت که حزب‌الله پیش از اینکه برای منافع لبنان اهمیتی قائل شود، به حفظ منافع خود و رژیم تهران می‌اندیشد.

پاسخگویی مفسدان و بازخواست آن‌ها

گریفیث، در رابطه با تحریم‌های اخیر دولت آمریکا علیه بازرگانان و برخی سیاستمداران لبنانی، تاکید کرد که اعمال تحریم‌ها علیه این سه فرد به‌صورت تصادفی انجام نشده، بلکه با شواهد و دلایل قاطع صورت گرفته است.

او از دولت و مقامات لبنان خواست برای پاسخگویی فاسدان و بازخواست قرار دادن آن‌ها گام‌های عملی بردارد، زیرا افرادی که بیش از همه تحت تأثیر این فساد گسترده قرار گرفته‌اند، شهروندان لبنانی هستند.

این اظهارات مقام آمریکایی در حالی مطرح می شود که لبنان اکنون بیش از پیش وارد بحران‌های داخلی و خارجی می‌شود. اظهارات اخیر جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان، روابط لبنان با بسیاری از کشورهای عربی خلیج به‌ویژه سعودی را مختل کرد. پادشاهی سعودی، امارات، کویت و بحرین پس از این اظهارات سفرا و شهروندان خود را از بیروت خارج کردند.

در همین حال، روز سه‌شنبه، عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان، با اعتراف به اینکه دولت لبنان برای محدود کردن نقش حزب‌الله ناتوان است، تاکید کرد که مشکل منطقه‌ای بیش از توانایی و قدرت کابینه نخست وزیر این کشور است.