۱۴۰۰ آبان ۱۳, پنجشنبه

اعلام آمادگی آمریکا برای پاسخ به تهدیدهای ایران

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده ضمن اشاره به تهدیدهای ایران علیه منافع آمریکا از آمادگی کشورش برای پاسخ به این تهدیدها خبر داد.

ژنرال مارک میلی، چهارشنبه ۳ نوامبر، در واکنش به تحولات هفته گذشته، تاکید کرد که ایران خواهان رویارویی علنی با آمریکا نیست زیرا از نتیجه آن آگاه است، اما بسیاری از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده را انجام داده و منافع آمریکا را تهدید می‌کند.

مارک میلی طی سخنرانی در همایش امنیتی اسپن «Aspen Security Forum»، ضمن تروریستی خواندن اقدامات ایران، تاکید کرد که آمریکا برای اجرای فرمان جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده علیه ایران آمادگی دارد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه گفت: «ایران منافع ما را تهدید می‌کند و چنانچه لازم شود برای پاسخ دادن به این تهدیدها آماده‌ایم.»

در ادامه تنش‌های فزاینده میان واشینگتن و تهران، پنتاگون همچنین فعالیت‌های پهپادی ایران در آسمان تنگه هرمز را «خطرناک و غیر حرفه‌ای» توصیف کرد.

تکذیب روایت‌های ایران

در همین راستا وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا،«پنتاگون» روایت‌های سپاه پاسداران ایران درباره حادثه نفتکش توقیف شده و رویارویی دریایی میان دو طرف در دریای عرب را تکذیب کرد.

در همین راستا رسانه‌های آمریکایی چهارشنبه، به نقل از پنتاگون ادعاهای ایران مبنی بر وقوع رویارویی دریایی میان سپاه پاسداران ایران و نیروهای آمریکایی در دریای عرب را تکذیب کردند.

به گزارش خبرنگار «العربیه» از واشینگتن نیز، پنتاگون روایت سپاه پاسداران ایران درباره نفتکش را تکذیب کرده است. یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با العربیه ادعاهای ایران مبنی بر رویارویی دریایی با آمریکا را «تبلیغاتی» عنوان کرد.

از سویی دو مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفتند که ایران در ۲۴ اکتبر گذشته کنترل یک نفتکش که حامل پرچم ویتنام بود را به دست گرفته و همچنان این نفتکش حامل پرچم ویتنام را در توقیف خود دارد.

بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر نگذارد

این دو مقام آمریکایی ضمن « متناقض و دروغین» خواندن روایت‌های ایران درباره رویارویی دریایی با نیروهای ایالات متحده، توضیح دادند که خبر توقیف نفتکش توسط ایران به این علت از سوی ایالات متحده اعلام نشده تا بر فرصت‌های مذاکرات هسته‌ای تاثیر نگذارد.

از طرفی یک مقام آمریکایی چهارشنبه در گفت‌وگو با «نیوزویک» خبر اقدام ایران به توقیف و مصادره کردن یک نفتکش در هفته گذشته در دریای عرب را تایید کرد.

عدم دخالت نیروهای آمریکایی

او گفت نیروهای آمریکایی اقدام ایران به مصادره کردن نفتکش در دریای عرب را زیرنظر گرفتند اما دخالتی نکردند. این مقام آمریکایی توضیح داد که ۱۰ قایق تندرو سپاه پاسداران ایران اقدام به ربودن این نفتکش کرده‌اند.

شایان ذکر است منابع خبری نزدیک به سپاه پاسداران ایران چهارشنبه ۳ نوامبر مدعی شدند که نیروی دریایی سپاه یک نفتکش ایرانی در اختیار ارتش ایالات متحده در آب‌های دریای عمان را طی چندین ساعت درگیری نظامی بازپس گرفته و به سواحل ایران انتقال داده است.

صداوسیمای جمهوری اسلامی، اعلام کرد، آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر، آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد.

محمد مرندی، تحلیل‌گر نزدیک به سپاه پاسداران، در همین رابطه ادعا کرد که پیش از این، نیروهای آمریکایی یک نفتکش ایرانی را «توقیف کرده» و «محموله سوخت آن را به فروش رسانده است.»

مرندی در توئیتی نوشت: «چندی پیش آمریکا یک نفتکش حامل سوخت ایران را در مسیر ونزوئلا دزدید. کاپیتان/خدمه نفتکش به ایران خیانت کرده و به آمریکا کمک کردند. آمریکا نیز سوخت ایران را فروخت.»

به ادعای او، همان کشتی «با همان کاپیتان و خدمه و تحت حفاظت آمریکا، توسط سپاه پاسداران توقیف شده است.»

تیم هاوکینز، سخنگوی فرماندهی مرکزی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، سه‌شنبه، ۲ نوامبر، در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» ضمن هشدار نسبت به تشدید خطر فزاینده ایران در آب‌های بین‌المللی خلیج، گفته بود که مقابله با این خطرات، نیازمند همکاری بین‌المللی و مستمر در این زمینه است.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر تاکید کرده بود که خطر ایران، کماکان خاورمیانه را تهدید می‌کند و نیروهای آمریکایی و بین‌المللی از این خطرات آگاه هستند.