۱۴۰۰ آبان ۱۸, سه‌شنبه

لغو امتیاز روزنامه «کلید» به‌دلیل طرحی از دست خامنه‌ای در حال کشیدن خط فقر


       کلید، اولین روزنامه‌ای است که امتیاز آن در دولت ابراهیم رئيسی لغو می‌شود

آعلاءالدین ظهوریان، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات ایران از لغو امتیاز روزنامه «کلید» با رای اعضای این هیئت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی «ایرنا»، دوشنبه ۸ نوامبر، جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات درباره روزنامه کلید، با ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و نماینده قوه مجریه برگزار شد و اعضای هیئت نظارت رای به لغو امتیاز این روزنامه دادند.

گفته می‌شود که لغو امتیاز این روزنامه، به‌دلیل ترسیم گرافیکی در صفحه اول روزنامه با عنوان «خط فقر» بوده است که شکل دست و قلم ترسیم کننده، مربوط به تصویری از نامه نگاری علی خامنه‌ای، رهبر ایران بوده است.

این روزنامه با اشاره به افزایش هزینه‌ ماهیانه سبد معیشت در ایران، تیتر زده بود: «میلیون‌ها خانوار ایرانی زیر خط فقر».

انتشار طرح این روزنامه با واکنش‌های فراوانی در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و هواداران علی خامنه‌ای آن را «توهین‌آمیز» تلقی کردند.

طبق ماده ۲۷ قانون مطبوعات ایران، اگر هیئت نظارت بر مطبوعات موردی را «اهانت» به رهبر تشخیص دهد، امتیاز نشریه لغو و مدیرمسئول و نویسنده به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

سازمان «گزارشگران بدون مرز»، در تازه‌ترین رده‌بندی از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان، اعلام کرد، ایران با یک پله سقوط نسبت به سال قبل در رتبه ۱۷۴ از میان ۱۸۰ کشور جهان قرار گرفته است.

بنابر گزارش «گزارشگران بدون مرز»، حکومت ایران با فشار بر روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران، با هدف مهار اطلاعات در رسانه‌های سنتی، رسمی و در اینترنت، تهدید، احضار و بازداشت و محکوم کردن روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران را هم افزایش داده است. از سوی دیگر ایران در ۵۰ سال گذشته بیشترین شمار احکام اعدام علیه روزنامه‌نگاران را صادر و یا اجرا کرده است.