۱۴۰۰ تیر ۱۴, دوشنبه

خالد مشعل: ایران با سلاح و ابزار فنی از حماس حمایت می‌کند

 رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج: هنوز از لحاظ فكری به اخوان المسلمین گرایش داریمخالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس درخارج، یکشنبه ۴ ژوئیه در یک مصاحبه اختصاصی با العربیه با درخواست حضور حماس در کشورهای مختلف عربی مانند گذشته، گفت «پذیرش حمایت ازهر کشوری ازجمله ایران به قیمت تصمیم‌گیری مستقل  ما نیست».

مشعل افزود:« ما از لحاظ فکری هنوز به اخوان المسلمین گرایش داریم، اما یک جنبش مستقل فلسطینی هستیم». او افزود:« برنامه سیاسی حماس، مقاومت و آزادیبخشی است نه جنگ‌افروزی».

حمایت تسلیحاتی تهران

رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج، درباره حمایت ایران از حماس، تأکید کرد که تهران با سلاح و ابزارهای فنی از این جنبش حمایت می‌کند.مشعل در این مصاحبه، با تجلیل از تلاش‌های ریاض برای دستیابی به توافق‌نامه مکه در سال ۲۰۰۷، و همچنین مخالفت خود با هرگونه حملات علیه کشورهای عربی به ویژه پادشاهی عربی سعودی، خواهان برقراری مجدد روابط با جنبش حماس مانند گذشته شد.

مشعل گفت که «اسرائیل و اطراف دیگری سعی کردند توافق‌نامه‌ مکه را نقض کنند نه حماس». او افزود: توافق‌نامه مکه حماس در راس دولت وحدت ملی قرار داد، پس چگونه آن را نقض کنیم؟».

خالد مشعل درباره حوادث اخیر در قدس و غزه گفت: «مقاومت فلسطین پس از حمله پلیس اسرائیل به مسجدالاقصی و پاسخ به نداهای فلسطینان ساکن قدس مداخله کرد».

رئیس دفتر سیاسی حماس درباره پرونده تبادل اسرا و زندانیان گفت که هنوز پیشرفت ملموسی صورت نگرفته است. او درباره سرنوشت اسیران اسرائیلی نزد حماس بینی بر اینکه زنده هستن یا خیر، پاسخی نداد.

مشعل همچنین هرگونه تغییر یا تحول جدید درباره روابط جنبش حماس با سوریه را رد کرد.