۱۴۰۰ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل درباره «حادثه» نطنز

ظریف حمله بنطنزرادرراستای اقدامات اسرائیل برای جلوگیری ازاحیای برجام عنوان کرد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شامگاه دوشنبه 12 آوریل 2021، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله به مرکز غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز را «جنایت جنگی» عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران «ایرنا»، محمدجواد ظریف وزیر در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از حمله به مرکز غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز با عنوان «تروریسم هسته‌ای و خرابکاری» یاد کرد و نوشت، «هدف قرار دادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان، جنایت جنگی است».

بنا به این گزارش، ظریف در رشته توئیتی ضمن اشاره به نامه خود به دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله به نطنز را در راستای اقدامات اسرائیل برای جلوگیری از احیای برجام عنوان کرد.

ظریف گفت که ایالات متحده برای جلوگیری از پیامدهای چنین اقداماتی، باید از استفاده از «تروریسم اقتصادی» که از سوی ترامپ اجرا شد یا «تروریسم هسته‌ای» اخیر بهعنوان اهرم‌های مذاکراتی دست بکشد و تمامی تحریم‌های اعمال شده، مجددا اعمال شده و تغییر نام یافته از زمان اجرای برجام را لغو کند.

وزیر خارجه ایران در ادامه تصریح کرد: «پس از راستی آزمایی به موقع از لغو تمامی تحریم‌های ایالات متحده، ایران با توقف اقدامات جبرانی خود پاسخ خواهد داد؛ اقداماتی که هماکنون به دلیل خرابکاری هسته‌ای اخیر به طور چشمگیری سیر صعودی به خود خواهد گرفت».

از سویی و در واکنش به انفجار در تاسیسات نطنز و در ادامه انتقادها از دستگاه دیپلماسی ایران و روند مذاکرات هسته‌ای در وین، «کیهان»، روزنامه اصولگرای نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت که همزمانی مذاکرات هسته‌ای در وین با اقدام خرابکارانه در تاسیسات نطنز نشان می‌دهد که این دو رویداد با هدفی مشترک در حال اجراست و هدف اصلی آن قرار دادن ایران در موضع ضعف و امتیازگیری یکطرفه از آن است.

این روزنامه در ادامه ضمن اتهام آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی به نقش داشتن در انفجار مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، خواستار «خروج از مذاکرات وین»،«تعلیق تمامی محدودیت‌های هسته‌ای»، «مجازات اسرائیل» و «شناسایی و انهدام شبکه نفوذی» شد.