۱۴۰۰ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

عباس عراقچی از آغاز غنی‌سازی 60 درصد اورانیوم در ایران خبر داد

 عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد ایران روز سه‌شنبه 13 آوریل 2021 از آغاز غنی‌سازی‌ 60 درصدی اورانیوم در این کشور خبر داد.


به گزارش خبرگزاری «فارس» عراقچی ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران غنی‌سازی 60 درصدی را آغاز می‌کند.

عراقچی همچنین گفت که «هزار سانتریفیوژ دیگر با 50 درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.»

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شامگاه دوشنبه 12 آوریل 2021، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله به مرکز غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز را محکوم کرده بود.

هنوز معلوم نیست سانتریفیوژهایی که ایران قصد نصب آنها را دارد، چقدر می‌توانند از حج خسارات وارد آمده به تاسیسات هسته‌ای نطنز را جبران کند.

روزنامه «نیویورک‌ تایمز»، شامگاه یکشنبه 11 آوریل 2021، به نقل از منابع اطلاعاتی، تاکید کرد که اسرائیل در وقوع انفجار سحرگاه یکشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز درایران نقش داشته و این انفجار باعث نابودی سیستم برق‌رسانی به سانتریفیوژها شده، تاکید کرد وقوع این انفجار ضربه‌ای قوی به قابلیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم است.

بنا به گزارش این روزنامه آمریکایی به نقل منابع اطلاعاتی، راه‌اندازی مجدد راکتور هسته‌ای ایران دست‌کم به 9 ماه زمان نیاز خواهد داشت.