۱۴۰۰ فروردین ۳۰, دوشنبه

تناقض‌گویی سپاه درباره مرگ سرتیپ حجازی رابط حوثی‌ها و حزب الله

در حالی که روز گذشته روابط عمومی سپاه پاسداران ایران علت مرگ محمد حجازی، جانشین فرمانده «نیروی قدس» را «عارضه قلبی» اعلام کرده بود، امروز سخنگوی سپاه پاسداران علت مرگ او را «عوارض شیمایی» برجای مانده از دوران جنگ ایران و عراق اعلام کرد.

رمضان شریف با بیان اینکه که در جلسه کمیسیون تخصصی پزشکی که دیشب در بیمارستان «بقیه الله» تهران برگزار شد، «عوارض شیمیایی» عمده‌ترین دلیل مرگ حجازی دانسته شد، افزود: «ایشان چند ماه قبل نیز به بیماری کرونا مبتلا شد که بهبود یافتند.»

سخنگوی سپاه همچنین گفت که دولت اسرائيل سالها به دنبال « ترور» حجازی بوده، و افزود: «این موضوع از رویکرد رسانه‌های آن‌ها کاملا مشخص است.»

اما محمد مهدی همت، پسر محمد ابراهیم همت فرمانده سرشناس ایرانی در جنگ با عراق، در صفحه توئيترش نوشت که علت مرگ محمد حجازی عارضه قلبی «نبوده و نیست». همت در توئیتی كه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد، حجازی را «شهید» خوانده و از «فدا شدن» این «سرباز» رهبر ایران خبر داد و نوشت «فقط بگویم علت پر کشیدن، عارضه قلبی نبوده و نیست.»

حجازی و نصرالله

در همین راستا، امیر مقدم، مدیر روابط عمومی و رابط پارلمانی معاونت اجرایی ریاست‌ جمهوری دولت یازدهم (دوره اول حسن روحانی)، در صفحه توئیترش نوشت که «حجازی فرمانده ارشد سپاه و حوثی‌ها در یمن هم بود، به یمن و ونزوئلا تردد داشت، عنصر مهمی در موشکی و فعالیت‌های تروریستی بود و بصورت ویژه پروژه‌های علیه امارات و عربستان را هدایت می‌کرد.»

مقدم در نوشته‌اش افزود: «بین زدن کشتی ساویز، نطنز و مرگ حجازی ارتباط مستقیم وجود دارد، همچنین تحولات آینده یمن و مذاکرات وین و..»

همزمان، بهنام قلی‌پور، روزنامه‌نگار ایرانی فعال در توییتر نوشت: «گفته شده حجازی سحرگاه جمعه با حال بد و استفراغ خونی شدید و بدون عارضه قلبی قبلی به بیمارستان انتقال داده می‌شود و تلاش سه روزه پزشکان برای نجات وی بی‌ثمر می‌ماند.»

گفتنی است حجازی به عنوان رابط گروه‌های نیابتی و شبه نظامیان وابسته به سپاه در لبنان، سوریه، عراق و یمن نیز یاد می‌شود. او سالها فرماندهی نیروهای سپاه قدس در لبنان و مسئول تأمین مالی و تسلیحاتی حزب‌الله بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در پیامی روز دوشنبه، «تأسف فراوان» خود را نسبت به مرگ محمد حجازی ابراز داشت و حسن نصرالله، دبیرکل «حزب الله» لبنان نیز با صدور پیام‌هایی، مرگ جانشین فرمانده سپاه قدس را تسلیت گفت.

نصر‌الله در پیامی خطاب به خامنه‌ای، ضمن ابراز تاسف از دست دادن «دوست گرانمایه » خود نوشت که مرگ حجازی «در زمانی که در اوج تلاش و جهاد بودند و محور مقاومت به وجود ایشان نیازمند بود» او را غمگین کرده است.

نصرالله از حجازی به عنوان «یک فرمانده حکیم» و «رفیق و یاری مخلص» برای قاسم سلیمانی در «سال‌های سخت و سرنوشت ساز در زندگی ملت، منطقه و مقاومت لبنان» یاد کرد.