۱۴۰۰ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

واکنش روحانی و ظریف به فایل صوتی؛ موضع آمریکا و روسیه


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دفاع از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت خود پس ازانتشارفایل صوتی جنجال‌ برانگیز،خواستارپیگیری اینمسئله ازسوی  وزارت اطلاعات ایران شد.

روحانی که صبح چهارشنبه 8 اردیبهشت در جلسه هیات دولت سخن می گفت، با ادعای سرقت فایل صوتی وزیر خارجه و انتشار آن از سوی شبکه های برون مرزی، اظهار داشت: «اینجا توسط فرد یا جمع و گروهی سرقتی انجام گرفته و مسئول کار آن وزارت اطلاعات است که باید تمام توان خود را به کار گیرد و بفهمد چگونه سرقت شده است و به هر کسی که قصور و تقصیر هم کرده نباید هیچ رحمی شود و بایدقاطعانه برخورد شود.»

روحانی با اشاره به نقش قاسم سلیمانی در مداخله‌گری‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، و برای دورکردن اتهام «گرا» دادن ظریف برای کشتن سلیمانی، از سوی جناح‌های رقیب، گفت: «بارها به او [سلیمانی] می‌گفتم سفری که می‌خواهی بروی سفر خطرناکی است و خودش هم حس می‌کرد. به او می‌گفتم امروز نرو می‌گفت لازم است که بروم.»

پیشتر داریوش سجادی، روزنامه‌نگار نزدیک به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در یک برنامه تلویزیونی ازشبکه «افق»، ظریف و حتی نهاد ریاست‌جمهوری ایران را به دادن «گرای» قاسم سلیمانی به طرف آمریکایی متهم کرده بود.

ظریف: در تحلیل «مجتهد» و در اجرا «مقلد» هستم

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف چهارشنبه 8 اردیبهشت با انتشار نوشته‌ای در صفحه اینستاگرام خود با طرح این مسئله که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون هم‌افزایی دیپلماسی و میدان به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود، بر خلاف سخنانش در فایل صوتی، قاسم سلیمانی را «عامل صلح» در عراق و افغانستان اعلام کرد.

پیش از این ظریف در فایل صوتی منتشرشده همه روایت‌های رسمی در رابطه با نقش فوق‌العاده سلیمانی به عنوان نماد «میدان» درسیاست‌های منطقه‌ای ایران را رد کرده و در مقابل سلیمانی را به فدا‌کردن دیپلماسی در میدان جنگ متهم می‌کند.

وزیر خارجه ایران در ادامه نوشته‌اش منتقدان داخلی را به دوگانه‌سازی «دیپلماسی - میدان» متهم کرد و خود را صرفا کارگزار نظام دانسته و افزوده است: «در 40سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌هایمصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام.»

وزارت خارجه آمریکا: روس ها پاسخ ظریف را بدهند

پس‌لرزه‌های این فایل صوتی در واشینگتن نیز ادامه داشت. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اجتناب از اظهار نظر مستقیم نسبت به فایل صوتی منتشر شده ظریف گفت: «ما تنها بر یک هدف تمرکز داریم و آن دستیابی به توافقی است که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.»

پرایس در واکنش به سخنان ظریف درباره روسیه نیز گفت: «روس ها باید از جانب خودشان حرف بزنند. فقط باید اضافه کنم که ایران هسته‌ای به نفع مسکو نیست.»

ظریف در فایل صوتی گفته بود که «عدم حضور لاوروف در عکس معروف امضای برجام نشانه‌ای از عدم رضایت روسیه از امضای اینتوافق بوده است.»

اما شبکه روسی «کامرسنت» مدعی شده که عدم حضور سرگئی لاوروف در عکس جمعی پس از امضای «برجام» به دلیل سفر از پیش تعیین شده لاوروف به تاشکند بوده و هیچ ربطی به نارضایتی روسیه نسبت به امضای توافق هسته ای ندارد.

کومرسنت در یادداشت خود نوشته «فایل صوتی ظریف رسوایی بزرگی در ایران به ویژه بعد از خبر‌های مربوط به رخنه‌های متعدد امنیتی که منجر به انفجار نطنز و ترور محسن فخری‌زاده شده به وجود آورده است.»

الکساندر ماریاسوف سفیر پیشین روسیه در ایران با اشاره به جنگ قدرت در تهران به کومرسنت گفته «اظهارات ظریف نشان دهنده وجودیک درگیری داخلی سیاسی در ایران است.»

سفیر پیشین روسیه در ایران ماجرای استعفای ظریف را یادآور شده و گفته «ظریف از سفر بشار اسد به تهران خبر نداشت و دردیدار‌های فوریه 2019 حضور پیدا نکرد همین مساله سبب شد او از سمتش استعفا کند.»

دردسر ظریف برای جان کری

گفتنی است جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز اظهارات ظریف در رابطه با افشای اسرار حملات نظامی اسرائیل علیه پایگاه‌های ایرانی در سوریا را تکذیب کرد.

ظریف گفته بود جان کری او را درجریان حملات اسرائیل به منافع جمهوری اسلامی در سوریه قرار داده بود. در پی این انتشار این اظهارات، تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره خواستار استعفای کری از سمت فعلی خود در دولت بایدن شدند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت، کری با این کار ممکن است اطلاعاتی طبقه‌بندی شده و سری را در اختیار یکی از دشمنان آمریکا قرار داده باشد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز با اشاره به ادامه روابط ظریف با کری حتی پس از اتمام مسئولیت کری در وزارت خارجه آمریکا، اظهار داشت: «این نوار صوتی آنچه سال‌ها من گفته بودم را اثبات می‌کند.»