۱۴۰۰ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

لاوروف در تهران: مسائل منطقه‌ای و نظامی جدا از برجام بررسی می‌شوند

 ظریف:بعدازاقدام نطنز باسانتریفیوژهای پیشرفته‌تربرمیگردیم.  سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه 24 فروردین ماه ، طی دیدار با حسن روحانی ، رئیس‌جمهوری ایران ، تاکید کرد ، مسائل منطقه‌ای و نظامی جدا از برجام بررسی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران «ایرنا» ، لاوروف در دیدار با روحانی تصریح کرد: از نظر ما این کاملا غیر مفید است که از ایران خواسته شود در چارچوب برجام شرایط جدیدی را بپذیرد و یا فراتر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کند.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: هرگونه سند تکمیلی و یا اضافی درخصوص مسائل مختلف از جمله منطقه ای یا توسعه نظامی می تواند خارج از چارچوب برجام و در راستای تامین امنیت منطقه با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه مورد برررسی قرار گیرد.

دیدار لاوروف با روحانی

رئيس جمهوری ايران نیز با تاکید بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، گفت «ضرورت حفظ امنیت، صلح و ثبات در منطقه و اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حفظ شود».

روحانی بر لزوم توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه با توجه به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران از ماه اکتبر سال گذشته، تاکید کرد.

رییس جمهوری ایران همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ما در واقع می خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات سال ۲۰۱۵ برگردد و همه طرف های برجام، همان قول ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند و هرآنچه در آن زمان توافق شده پذیرفته شود، نه حاضریم کمتر از آن را بپذیریم و نه دنبال آن هستیم که بیش از آن را بدست آوریم.

تهدید ظریف علیه آمریکا

وزیر امور خارجه ایران، در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه روسیه، با بیان اینکه «حمله به نظنز موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای را تقویت می‌کند»، گفت: بعد از اقدام نطنز باسانتریفیوژهای پیشرفته‌تر بر میگردیم.

ظریف با اشاره به انفجار روزهای اخیر در سایت هسته‌ای نظنز گفت:‌«اسرائیلی‌ها فکر کردند این حمله باعث ضعیف شدن دست ما در مذاکرات وین خواهد شد اما در مقابل باعث تقویت موقعیت ما خواهد شد.»

ظریف با تشکر از مواضع روسیه در قبال موضوعات هسته‌ای و ماجرای نیروگاه نطنز، گفت: «زمانی که ترامپ روی کار آمد ایران 300 کیلو اورانیوم غنی شده داشت اما امروز بیش از 4 هزار کیلوگرم دارد. زمانی که ترامپ روی کار آمد ایران از فقط از سانتریفیوژ IR1 استفاده می‌کرد امروز زنجیره‌های IR6 کار می‌کند.»

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که ایران «پیش از حمله نیروگاه نطنز 5 هزار سانتریفیوژ IR1 در این نیروگاه غنی‌سازی می‌کرده اما بعد از «خراب‌کاری» یکشنبه‌شب در این تاسیسات هسته‌ای اگر قرار بر بازگشت ایران باشد، از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر استفاده خواهد کرد.»

کنوانسیون خزر

به گزارش سایت «اقتصاد آنلاین»، لاوروف پیش از سفرش پیام درخواست تعیین تکلیف کنوانسیون حقوقی دریای خزر را به ایران فرستاده بود.

وزیر خارجه روسیه گفت: «ما انتظار داریم مراحل تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در ایران در اسرع وقت پایان یابد. سپس این سند مهم که سه سال پیش در آکتاو امضا شد، لازم الاجرا خواهد بود و بنیان همکاری ما در دریای خزر را تقویت می‌کند.»

تحریم‌های اروپا

وزیر امور خارجه ایران در نشست همشترک با همتای ایرانی خود در واکنش به تحریم‌های روز گذشته اتحادیه اروپا علیه برخی از مقام‌های نظامی و نهادهای ایران، گفت: «دست از ژست‌های توخالی به اصطلاح حقوق بشری بردارد.»

اتحادیه اروپا روز گذشته هشت فرد و سه نهاد را به‌دلیل نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌های خود افزود.

لاوروف نیز تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه چندین مقام و نهاد ایرانی را «غیرقابل قبول» توصیف کرد.

لاوروف با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا گفت: «امیدواریم اتحادیه اروپا غیرقابل قبول بودن اقدامات خود در راستای اعمال تحریم علیه ایران در شرایطی که مذاکرات در حال انجام برجام در وین را درک کند.»