۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۰, جمعه

ند پرایس: مذاکرات هسته‌ای با تهران همچنان با چالش‌هایی روبه‌روست

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی که برداشتن کامل تحریم‌ها را پیش‌شرط بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 اعلام کرده بودند، گفت که تهران پیش از رفع تحریم‌ها باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه پنج‌شنبه 29 آوریل 2021، اظهار داشت هیئت آمریکایی که این هفته به منطقه خاورمیانه اعزام شده تعدادی از موضوعات مهم برای کاهش تنش در منطقه را مورد بررسی قرار خواهد داد و تمرکز این گفت‌وگوها «تنها درباره ایران نیست.»

ند پرایس ضمن توضیح این که مذاکرات هسته‌ای با تهران همچنان با چالش‌هایی مواجه است، در واکنش به موضع ایران که برداشتن کامل تحریم‌ها را پیش‌شرط بازگشت به توافقهسته‌ای سال 2015 اعلام کرده بود، بر ضرورت پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای خود قبل از اقدام به برداشتن تحریم‌ها تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در اظهاراتش به پیشرفت و امکان موفقیت در مذاکرات وین اشاره کرد.

شایان ذکر است تلویزیون رسمی ایران پیش‌تر پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور نتایج مذاکرات وین را به شرط برداشتن همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن از سوی تهران، می‌پذیرد.

از طرفی و بنا به گزارش «آسوشیتد پرس»، تعدادی از مسئولان آمریکایی سابق و کنونی و همچنین تعدادی از منابع آگاه اعلام کردند که دولت کنونی آمریکا در حال بررسی گزینه برداشتن تحریم‌های «حداکثری» است که در دوره ریاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا علیه ایران اعمال شده بود، تا از این طریق ایران را به پایبندی به تعهداتش در توافق هسته‌ای 2015 ملزم کند.

این مسئولان اما با اظهارنظر درباره ماهیت تحریم‌هایی که رفع خواهد شد، مخالفت کرده و در این‌باره توضیح دادند که واشینگتن آمادگی دارد تا تحریم‌های غیر هسته‌ای اعمال شده بر ایران را نیز بردارد.

«آسوشیتد پرس»، همچنین از مسئولان آمریکایی نقل کرد که گفته‌اند، ایالات متحده حاضر است تحریم‌هایی که مانع از تحقق منافع پیش‌بینی شده ایران در توافق هسته‌ای می‌شود و از آن جمله دسترسی تهران به سیستم‌های مالی بین‌المللی و تعامل با دلار را بردارد.