۱۴۰۰ اردیبهشت ۶, دوشنبه

انجمن سرمایه‌گذاری حرفه‌ای: نیمی از ایرانیان ۴۰ درصد دارایی خود را در ریزش بورس از دست دادند

انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای درنامه‌ای بسران قوااعلام کرد که نیمی ازایرانیان ۴۰ درصد دارایی خود را در ریزش بورس از دست داده‌اند.

در نامه انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای آمده است که «وضعیت کنونی اقتصاد و بازار سرمایه آیینه تمام نمای وضعیت اقتصاد کشور است که امروز در شرایط بسیار اسفباری قرار دارد» و امروز تولید، سرمایه گذار و کارگر نام‌های مترادف با فقر و گرفتاری و درماندگی و در مقابل دلالی و واسطه گری و ربا خواری مترادف با ثروت و شوکت شده است.

انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای افزود که کاهش نرخ بهره در ابتدای سال گذشته و فرمان آزادسازی سهام عدالت باعث شد میزان مشارکت در بورس از ۱۰ میلیون نفر کد فعال به ۲۱ میلیون کد رسیده و با اضافه شدن سهام عدالت شمار کدهای معاملاتی بازار به بیش از ۵۱ میلیون نفر برسد.

این انجمن اضافه کرد که طی سال ۹۹ «افزایش نرخ بهره به میزان ۳۰۰ درصد و پرداخت سود قطعی بدون توجه به میزان درآمد واقعی بانک‌ها که از یک سو با افزایش پایه پولی به تورم گسترده منجر شده و از یک سو شائبه ربوی بودن این سود و همچنین ربوی بودن ۲۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق منتشره در سال گذشته را ایجاد کرد و در کنار سیاست قیمت‌گذاری دستوری و برخی از سیاست‌های دیگر باعث ریزش شدید بازار و خروج نقدینگی» شد.

در این نامه آمده است که ریزش بورس سبب «آسیب جدی به خانواده ۴۶ میلیون نفری سهام عدالت شد به گونه‌ای که تقریبا نیمی از ایرانیان ۴۰ درصد دارایی خود را در بورس از دست دادند و اینک بی‌پناه و درمانده در بحران کرونا دست به دامان شما شده» اند.

این انجمن با طرح این سئوال که «آیا هیچ کشوری در جهان می‌تواند خود را در برابر از دست رفتن دارایی و ثروت نیمی از مردم خود بی‌تفاوت بداند»، خواهان انجام اقداماتی برای جلوگیری از ریزش بیشتر بورس شد.