۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۰, جمعه

واکنش روسیه به فایل صوتی ظریف: منافع خود را با اظهارات نسنجیده معامله نمی‌کنیم


 یک هفته پس از افشای فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که موضع رسمی تهران را ملاک سنجش قرار می‌دهد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه جمعه 10 اردیبهشت، به نقل از «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه بیان کرد: «مسکو در زمینه توافق هسته‌ای و همکاری با ایران موضع رسمی تهران را ملاک قرار می‌دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد ضمنی از سخنان ظریف و توصیف آنها به «اظهارات نسنجیده» اظهار داشت: «روسیه منافع یا شرکای خود را معامله نمی‌کند و ترجیح می‌دهد اساسا بر اساس اعمال آنها قضاوت کند، نه بر اساس برخی اظهارات نسنجیده یا غیرقابل قبول.»

در فایل صوتی که یکشنبه 5 اردیبهشت توسط شبکه «ایران اینترنشنال» منتشر شد، ظریف ضمن پرداختن به طیف وسیعی از مسائل سیاست خارجی ایران، به سه نکته مهم در رابطه با روسیه اشاره کرد.

وزیر خارجه ایران اظهار داشته بود که روسیه مخالف امضای توافق هسته‌ای (برجام) میان ایران و کشورهای غربی بود.

او همچنین گفته بود که هواپیماهای نظامی روسیه از پایگاه هوایی «نوژه» در همدان پرواز کرده و مواضع مخالفان نظام‌ سوریه را مورد هدف قرار دادند.

ظریف در فایل صوتی مذکور تاکید کرده بود که قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه در راستای مخالفت با برجام و با هماهنگی روسیه نیروی زمینی ایران را درگیر جنگ سوریه کرد.

ظریف و خامنه ای

انتشار ویدیویی از اظهارات قدیمی ظریف

از سویی دیگر وزارت خارجه ایران در اقدامی که در راستای کاهش حملات مخالفان در پی انتشار فایل صوتی وزیر خارجه تعبیر می‌شود، اقدام به انتشار یک فایل تصویری از ظریف کرده است.

ظریف در این فایل تصویری بر آمادگی خود جهت هزینه شدن برای رهبر سخن می‌گوید و می‌افزاید: «ما آمده‌ایم تا هزینه بشویم تا نظام، کشور و رهبری حفظ شود و نیامده‌ایم که رهبری را هزینه کنیم.»

او که از سوی برخی نمایندگان مجلس ایران تهدید به استیضاح شده و پرونده‌ای در قوه قضائیه علیه اظهاراتش در فایل صوتی گشوده شده است، در ادامه فایل تصویری ابراز می‌دارد: «آقا یک نکته‌ای را می‌فرمودند که فلانی (ظریف) می‌آید مخالفتش را می‌گوید ولی وقتی من دستوری می‌دهم می‌رود عین دستور من را اجرا می‌کند حتی اگر 180 درجه مخالف نظرش باشد.»

در این فایل تصویری ظریف بر تبعیت کامل در اجرا از رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده و گفته است: «ما دو وظیفه داریم؛ یکی وظیفه کارشناسی و یکی وظیفه اجرایی. در وظیفه کارشناسی تقلید حرام است و در وظیفه اجرایی هم نباید اجتهاد بکنید.»