۱۳۹۹ بهمن ۲۱, سه‌شنبه

وزیر خارجه آمریکا ایران را به عدم پایبندی به تعهدات هسته‌ایش متهم کرد

 آنتونی وزیرخارجه ایالات متحده 8 فوریه 2021 در گفتگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» ضمن اتهام ایران به عدم پایبندی به تعهدات هسته‌ایش،گفت چنانچه ایران بتوافق هسته بازگشته و به مفاد آن پایبند شود،« ما نیز چنین چیزی را انجام خواهیم داد».

بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده با همکاری شرکایش برای دستیابی به توافقی بلندمدت‌تر و قوی‌تر از توافق هسته‌ای سال 2015 تلاش خواهد کرد تا علاوه بر برنامه هسته‌ای شامل برنامه موشک‌های بالستیک ایران و رفتار تهران برهم زننده ثبات در منطقه شود.

درباره پرونده یمن نیز وزیر خارجه آمریکا متعهد شد کشورش به دفاع از سعودی و حفظ امنیت آن ادامه دهد. او در این‌باره گفت که آمریکا «متعهد به دفاع از امنیت پادشاهی سعودی است».

آنتونی بلینکن همچنین تاکید کرد که «ایالات متحده آمریکا نقش پیشگامی را در تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن بر عهده خواهد داشت».

از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا طی این گفتگو ضمن اعلام حمایت خود از اسرائیل به گفتگوی اولیه انجام شده میان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل طی دوره انتقالی پیش از تحلیف بایدن اشاره کرد.

بلینکن ضمن تاکید این‌که او «قدس را پایتخت اسرائیل» می‌داند گفت که در سایه ماندن بشار اسد در راس رژیم حاکم بر سوریه «بلندی‌های جولان را برای امنیت اسرائیل مهم می‌داند».

بلینکن درباره روسیه نیز گفت که «کاربرد سلاح شیمیایی از سوی روسیه» برای «ترور» الکسی ناوالی مخالف رژیم پوتین « نقض معاهده منع تسلیحات شیمایی» به شمار می‌رود.

وزیر خارجه آمریکا درباره چین تاکید کرد که «اوضاع حقوق بشر و دمکراسی در قلب سیاست خارجه آمریکا به ویژه در ارتباط با تعامل چین با هنگ کنگ و اقلیت مسلمان اویغور‌ها خواهد بود».