۱۳۹۹ بهمن ۲۱, سه‌شنبه

کارشناسان سازمان ملل در گزارشی همکاری هسته‌ای میان ایران و کره شمالی را فاش کردند

کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد که ماموریت نظارت بر تحریم‌های کره شمالی را به عهده دارند، درگزارشی به شورای امنیت از نقض آشکارقطعنامه‌های این شورای توسط کره شمالی و همکاری این کشور در زمینه مسائل اتمی و مکوشکی با ایران خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود آورده‌اند، ایران و کره شمالی از سال 2020 همکاری‌های هسته‌ای و موشکی را از سر گرفته‌اند.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت نسبت به همکاری تنگاتنگ میان کره شمالی و ایران در زمینه توسعه موشک‌های دوربرد هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارشناسان سازمان ملل متحد که مامور نظارت بر تحریم‌های اعمال شده علیه کره شمالی هستند، روز دوشنبه در گزارش سالانه خود از همکاری هسته‌ای بین تهران و کره شمالی خبر دادند. این همکاری عمدتا در زمینه مسائل هسته‌ای و پروژه‌های توسعه موشک‌های دوربرد است که جدیدترین این همکاری میان تهران و پیونگ یانگ در سال 2020 بوده است.

گزارش سازمان ملل می‌گوید این همکاری دقیقا در سالی آغاز شد که کره شمالی دست به آزمایش کلاهک‌های اتمی جدید برای موشک‌های بالستیک دوربرد دست زده بود.

سال گذشته پیونگ یانگ بیشترین فعالیت در زمینه تولید اورانیوم و ساخت تأسیسات جدید هسته‌ای به ویژه در زمینه زیرساخت‌های موشک‌های بالستیک را داشته است.

به گفته کارشناسان، کره شمالی در تلاش برای جستجوی تجهیزات و فن آوری برنامه‌ها اتمی و موشکی در خارج از این کشور ادامه داده و همچنین با نقض فاحش تحریم‌ها کشتی‌هایی را خریداری کرده و با دور زدن تحریم‌ها در بخش حقوق صیادی و صادرات ذغال سنگ فعالیت کرده است.

ایران همکاری با کره شمالی را نفی می‌کند

بر اساس این گزارش ، کارشناسان سازمان ملل در باره این همکاری‌ها پرسش‌هایی به ایران ارسال کردند اما ایران در 21 دسامبر سال 2020 به صورت کتبی با رد هر گونه همکاری اطلاعات کارشناسان را ساختگی و آنها را غلط قلمداد کرد.

با این حال گروه متخصصان سازمان ملل در مورد فعالیت های کره شمالی مربوط به توسعه زرادخانه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک هیچ تردیدی ابراز نکردند و گفتند که در طول دوره تدوین این گزارش، کره شمالی با نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت، برنامه‌های موشکی هسته‎ای و بالستیک خود را توسعه داده است.

گفتنی است که گزارش سالانه کمیته تحریم‌های کره شمالی وابسته به سازمان ملل و شورای امنیت تنها چند هفته پس از روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، ارائه شده است.

یک از کارکنان ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه گفت، دولت بایدن در حال برنامه ریزی رویکرد جدیدی برای مقابله با کره شمالی است.

این برنامه ریزی شامل بازبینی کامل پرونده کره شمالی با متحدان ایالات متحده و اتخاذ گزینه‌های فشار مداوم و اقدامات دیپلماتیک علیه پیونگ یانک در آینده خواهد شد.