۱۳۹۹ اسفند ۳, یکشنبه

ظریف: بایدن با ترامپ مخالف است اما سیاست‌های او را دنبال می‌کند


 وزیر امور خارجه ایران در برنامه «رو در رو» (Face to Face) شبکه پرس تی اعلام کرد که بایدن با سیاست‌های دونالد ترامپ مخالفت می‌کند اما همان سیاست را دنبال می‌کند.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی، همزمان با نزدیک شدن ضرب‌الاجل ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در 23 فوریه، گفت‌وگویی زنده با شبکه پرس تی وی به منظور تبیین مواضع کشورش انجام داد.

او درباره سیاست‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا اظهار کرد: «بایدن با سیاست‌های دونالد ترامپ مخالفت می‌کند اما همان سیاست را دنبال می‌کند».

ظریف تاکید کرد که آمریکا نمی‌تواند به برجام بپیوندد مگر اینکه تحریم‎ها را لغو کند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه «پس گرفتن درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه، امتیازی برای ایران به شمار نمی‌آید»، افزود: «آنها با کلمات بازی می‌کنند تا متن برجام را تغییر دهند».

اشاره او به اقدام چند روز پیش دولت بایدن است که فرآیند فعال‌سازی مکانیسم ماشه را متوقف کرد و محدودیت‌های اعمال‌ شده دولت سابق آمریکا در مورد تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را لغو کرد. همچنین آمریکا و کشورهای اروپایی بیانیه‌ای صادر کردند و گفتند که به چشم‌‌‌انداز بازگشت ایران و آمریکا به برجام خوش‌بین‌اند.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انتقاد کرد و گفت: «آژانس به همه اعضای خود این تعهد را داده که محرمانه بودن را مراعات کند».