۱۳۹۹ اسفند ۷, پنجشنبه

بلوچستان ایران کماکان ناآرام است

 

به‌رغم اعلام احمد طاهری فرمانده نیروی انتظامی در استان سیستان و بلوچستان ایران مبنی بر «اتمام ناآرامی‌ها و کنترل اوضاع» منابع خبری و فعالان بلوچ از وجود شرایط غیرعادی در اکثر شهرهای این استان خبر می‌دهند.

سعید تجلیلی فرماندار سراوان نیز از برقرای آرامش و نبود هر گونه اعتراض در این شهرستان خبر داده ‌است. در دو روز گذشته مردم خشمگین سراوان در اعتراض به کشتار سوختبران بلوچ به فرمانداری این شهر حمله کردند و وارد ساختمان آن شده بودند.

کمپین فعالین بلوچ نیز پنج‌شنبه 25 فوریه بر خلاف سخنان مقامات رسمی ایران اعلام کرده که برای سومین روز متوالی اعتصابات واعتراضات مردمی در سراسر استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد. گزارش‌ها همچنین از قطعی گسترده اینترنت و قطع برخی راه‌ها وجاده‌ها توسط نیروهای امنیتی ایران خبر می‌دهد. این کمپین بیان داشته که نیروهای امنیتی و ضدشورش از استان‌های همجوار برای سرکوب مردم بلوچ وارد استان سیستان و بلوچستان شده‌اند.

پس از تیراندازی مأموران مرزی وابسته به سپاه پاسداران ایران به گروهی از سوختبران بلوچ در روز دوشنبه 22 فوریه در نقطه مرزی شهرستان سراوان حدود 10 نفر کشته و بسیاری مجروح شدند. این حادثه باعث اعتراض مردم بلوچ در بسیاری از شهرهای استان سیستان و بلوچستان شد و مردم خشمگین به ساختمان‌های دولتی حمله کردند و خودروهای پلیس را به آتش کشیدند. همچنین بیشتر شهرهای این استان به ویژه زاهدان شاهد اعتصاب گسترده در واکنش به این کشتار بود.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران نیز طی نامه‌ای به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، کشتار حداقل 10 سوختبر بلوچ را «بیرحمانه» توصیف کرد و خواستار رسیدگی به این کشتار و سرکوب مردم بلوچ شد. در این نامه آمده است که «خبرهای تکان دهنده‌ای از کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌پناه و محروم سراوان موجب نگرانی جامعه ایران شده‌است».

در همین زمینه مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان و از رهبران اهل‌سنت ایران با محکومیت این حادثه، خواستار رسیدگی بی‌طرفانه مقامات مسئول و مجازات عاملان تیراندازی به سوختبران شد. وی در پیام خود اشاره کرده که «با توجه به معضل بیکاری در سیستان و بلوچستان، بخشی از مردم از راه سوخت‌بری نانی سر سفره‌هایشان می‌برند. تا زمانی که جایگزینی برای کسب درآمد وجود نداشته باشد، نباید این راه ارتزاق را بر مردم بست».

گفتنی است که سپاه پاسداران با هدف دورزدن تحریم‌ها به‌طور گسترده به قاچاق بنزین و گازوئیل مشغول است و حتی فرودگاه‌ها و اسکله‌های غیرقانونی زیادی برای انجام نظامند قاچاق در اختیار دارد. پیشتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسبق ایران نیز دردیداری با سرداران سپاه پاسداران مستقیماً آنها را «برادران قاچاقچی» خطاب کرده بود.