۱۳۹۹ اسفند ۷, پنجشنبه

بایدن فرمان‌های ترامپ در مورد مهاجرت و سازو کارهای مالی را لغو کرد

 جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، سلسله احکام اجرایی و بخشنامه‌های صادر شده از سوی دونالد ترامپ را که بر سیاست‌های مربوط به تنظیم مقررات مالی، مهاجرت، تأمین مالی ساخت شهرهاومراکزباصطلاح «اغتشاش طلب»، تأثیر می‌گذارد، لغو کرد.

این تدابیر، تازه‌ترین اقدام بایدن برای زدودن میراث ترامپ و به‌دست گرفتن دوباره زمام امور کشور، بدون هیچ گونه دخالت کنگره بود. در هفته اول ریاست‌جمهوری بایدن، او 39 فرمان اجرایی را صادر کرد که بسیاری از آن‌ها در لغو فرمان‌های ترامپ بود.

به گزارش بلومبرگ، فرمان‌های لغو شده از سوی بایدن، شامل بخشنامه سال 2017 است که توسط ترامپ به دولت جهت ساده‌سازی مقررات مؤثر بر صنعت خدمات مالی، به عنوان بخشی از تلاش برای خنثی‌کردن تأثیر قانون «دود- فرانک»، صادر شده بود.

بایدن همچنین برخی از تدابیر اجرایی بحث برانگیزتر را که ترامپ در ماه‌های آخر ریاست‌جمهوری‌اش انجام داد، هدف قرار داد که به باور او این اقدام برای محافظت از اقتصاد آمریکا در دوران بهبودی از پاندمی کرونا، ضروری است.

به گزارش انجمن وکلای دادگستری مهاجران آمریکا، حدود 120 هزار روادید ترجیحی خانواده به دلیل پروتکل‌های مربوط به بیماری کووید 19 در سال مالی بودجه 2020 از دست رفت که بر اساس آن، مهاجران فقط در صورتی که شهروندان ایالات متحده باشند می‌توانند برای صدور ویزا برای همسر یا فرزندان زیر 21 سال خود اقدام کنند.

به گزارش «فرانس 24»، ورود مهاجران با ویزای کار نیز ممنوع شده مگر این که مانند متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، برای منافع ملی مفید شناخته شوند.

بخشنامه‌های ترامپ، راه را برای هزاران نفر از برندگان قرعه کشی ویزا هموار کرد که به‌طور تصادفی از بین گروهی متشکل از 14 میلیون متقاضی «گرین کارت» انتخاب می‌شوند و امکان زندگی دائمی در ایالات متحده را می‌یابند.

کورتیس موریسون وکیل مهاجرت کالیفرنیا که وکالت هزاران نفر از افراد مشمول توقف روند صدور ویزا را بر عهده دارد، گفت: ویزاهای ممنوع فقط به افزایش شمار روادیدها متراکم شده و رسیدن آن 437 هزار ویزای خانوادگی انجامیده‌ است.

بایدن زیر فشار زیاد مدافعان حقوق مهاجر قرار گرفته تا بخشنامه ممنوعیت مهاجرت ترامپ را که قرار بود در پایان ماه مارس منقضی شود، لغو کند. گروه‌هایی که خواهان سطح پایین‌تری از مهاجرت هستند، گفتند که حمایت از کارگران آمریکایی ضروری است.

بایدن همچنین تلاش ترامپ برای مشخص‌سازی شهرهایی که در پی اعتراضات وحشیانه ضد پلیس در تابستان گذشته که به بیان، او «اجازه هرج و مرج، خشونت و ویرانی می‌دهند» را ملغی کرد که ترامپ قصد داشت بودجه فدرال نیویورک، سیاتل و پورتلند در ایالت اورگان را کاهش دهد.