۱۳۹۹ بهمن ۲۱, سه‌شنبه

وزیر خارجه آمریکا ایران را به عدم پایبندی به تعهدات هسته‌ایش متهم کرد

 

ایالات متحده آمریکا شامگاه دوشنبه 8 فوریه 2021 ضمن محکومیت «حملات شبه‌نظامیان حوثی و رفتارهای پلید آنها علیه غیرنظامیان» بر پایبندی واشنگتن به حمایت از پادشاهی عربی سعودی در برابر اقدامات خصمانه شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها نید پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه گفت «ما به حمایت از سعودی و دفاع از سرزمین آن در برابر حملات حوثی‌ها پایبندیم».

او افزود:«ما با ادامه ایستادگی در کنار پادشاهی عربی سعودی، خواهان کاهش درد و رنج مردم یمن هستیم».

او همچنین تاکید کرد که ایالات متحده پس از آن که آنتونی بلینکن وزیر خارجه اعلام کرده قصد دارد از تصمیم این کشور مبنی بر قرار دادن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی عقب‌نشینی کند، نیز به فشارها بر رهبران حوثی‌ها ادامه خواهد داد.

نید پرایس در اظهارات خود خطاب به خبرنگاران گفت: معتقدم که ما به اعمال فشار بر رهبران گروه شبه‌نظامی حوثی ادامه خواهیم داد.

این در حالی است که دولت قانونی یمن بارها نسبت به پیامدهای عقب‌نشینی از قرار دادن شبه‌نظامیان حوثی در فهرست سازمان‌های تروریستی هشدار داده و در این راستا معمر الاریانی وزیر اطلاع‌رسانی یمن یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که این اقدام «هدیه‌ای مجانی» برای رژیم ایران خواهد بود و منجر به تقویت سیاست‌های ویرانگر آن در منطقه و تهدید منافع بین‌المللی خواهد شد.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که اشاره به امکان عقب‌نشینی واشنگتن از «سازمان تروریستی» خواندن شبه‌نظامیان حوثی‌ها پیام‌های اشتباهی را به حوثی‌ها و به دنبال آنها ایران مخابره خواهد کرد تا به تنش‌زایی‌ها، جنایت‌ها و نقض‌های‌شان در حق غیرنظامیان و همچنین سیاست‌های ترویج هرج و مرج و تروریسم در منطقه و نیز به چالش کشیدن اراده جامعه جهانی خواستار پایان جنگ و برقراری صلح عادلانه و فراگیر بر مبنای مرجع‌های سه‌گانه، ادامه دهند.

ایالات متحده آمریکا از 19 ژانویه گذشته عملا گروه شبه‌نظامیان حوثی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. ایالات متحده اما اعلام کرد که برخی سازمان‌های امدادرسان را از تحریم‌های مربوط به گروه تروریستی خواندن شبه‌نظامیان حوثی عفو می‌کند.

این در حالی است که شبه‌نظامیان حوثی همچنان به حملات خود علیه پادشاهی عربی سعودی ادامه می‌دهند و در همین راستا ائتلاف عربی دوشنبه از رهگیری و سرنگونی یک فروند پهپاد بمب‌گذازی حوثی که به سوی سعودی هدایت شده بود، خبر داد.

ائتلاف عربی یکشنبه نیز از رهگیری و سرنگونی 4 فروند پهپاد بمب‌گذاری شده حوثی که به سوی خاک پادشاهی عربی سعودی هدایت شده بودند خبر داده بود.