۱۳۹۹ بهمن ۲۸, سه‌شنبه

ائتلاف عربی: انهدام پهپاد انفجاری حوثی‌ها علیه فرودگاه «ابها»

 

ائتلاف عربی حامی دولت قانونی یمن سه‌شنبه 16فوریه اعلام کرد که پهپاد انفجاری را که ازسوی شبه نظامیان حوثی بسوی فرودگاه بین‌المللی«ابها» درسعودی پرتاب شده بود را رهگیری و منهدم کرده است.

ائتلاف عربی تاکید کرد که «تنش آفرینی حوثی‌ها در حمله به غیرنظامیان توسط فرماندهان سپاه پاسداران در صنعا برنامه‌ربزی شده بود.»

به گفته خبرنگار العربیه تردد در فرودگاه ابها، عادی است و برخی ترکش‌ها در خارج از محوطه فرودگاه افتادند.

فرماندهی ائتلاف عربی دوشنبه 15 فوریه نیز اعلام کرد که پهپاد انفجاری شبه نظامیان حوثی را که به سمت سعودی پرتاب شده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

سرتیپ ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربی گفت که نیروهای مشترک ائتلاف توانستند صبح روز دوشنبه یک پهپاد «انفجاری» پرتاب شده از سوی شبه نظامیان حوثی تروریستی مورد حمایت ایران . برای هدف قرار دادن متعهمدانه مردم و مراکز غیر نظامی را رهگیری و منهدم سازد.

المالکی خاطرنشان کرد که فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف، مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه و قوانین عرفی، اقدامات عملیاتی لازم را برای محافظت از مردم و مراکز غیرنظامی انجام می‌دهد.

نقش فرماندهان ایرانی

المالکی یکشنبه ،گذشته تأکید کرد که این شبه نظامیان دستورکار سپاه پاسداران ایران را پیاده می‌کنند.

او همچنین در مصاحبه‌ای با العربیه توضیح داد که «تنش آفرینی شبه نظامیان، متعمدانه بوده و تصمیم گیری آنها از سوی فرماندهان ایرانی به سرقت رفته است.»

به گفته المالکی، نیروهای ائتلاف بیش از 345 موشک بالستیک و 515 پهپاد را رهگیری کردند و شبه نظامیان سعی دارند از طریق پهپادهای انفجاری به غیرنظامیان آسیب برسانند.

سخنگوی نیروهای ائتلاف در پاسخ پرسشی در مورد حذف شبه نظامیان حوثی از لیست تروریسم ایالات متحده و احتمال تأثیر این امر در اقدامات اخیر آنها، توضیح داد که این تصمیم آمریکا شامل رهبران شبه نظامیان حوثی نشده و دولت ایالات متحده پشتیبانی خود را از پادشاهی سعودی، تجدید کرد.