۱۳۹۹ بهمن ۲۸, سه‌شنبه

چندین کشته و زخمی در پی حمله راکتی به فرودگاه شهر اربیل عراق

 

سخنگوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی شامگاه دوشنبه 15 فوریه 2021 اعلام کرد در پی اصابت چندین فروند راکت‌ کاتیوشا به شهر اربیل و فرودگاه بین‌المللی آن یک پیمان‌کار غیرنظامی خارجی کشته و 5 غیرنظامی و یک سرباز آمریکایی مجروح شدند.

از سویی خبرنگار «العربیه» بامداد سه‌شنبه گزارش داد که نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق چهار کامیون حامل سکوی‌های پرتاب راکت که در حملات راکتی به شهر اربیل به کار رفته‌ را کشف و ضبط کرده است.

همچنین نیروهای امنیتی کُرد 4 فروند راکت کاتیوشا را یافته‌اند که در حمله به شهر اربیل پرتاب نشده‌اند.

در همین راستا مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دستور داد تا کمیته‌ای مشترک از میان طرف‌های متخصص در اقلیم کردستان، برای تحقیقات تشکیل شده تا طرف مسئول حمله به شهر و فرودگاه بین‌المللی اربیل را شناسایی کند.

خبرنگار العربیه هم پیش از این اعلام کرد شهر اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق با چند راکت کاتیوشا هدف قرار گرفت.

دقایقی پس از این حمله بالگردهای آمریکایی برای شناسایی مکان انجام حملات راکتی، بر فراز فرودگاه اربیل به پرواز در آمدند.

منابعی از میان نیروهای پیشمرگه کُرد گزارش کردند که دست‌کم سه فروند راکت به منطقه پیرامون فرودگاه اربیل اصابت کرده و منجر به زخمی شدن 3 نفر شدند.

بنا به بیانیه صادره از وزارت کشور دولت اقلیم کردستان تعدادی از راکت‌ها در ساعت 9:30 شامگاه دوشنبه به وقت محلی به سوی شهر اربیل و مناطق پیرامون آن پرتاب شدند که منجر به زخمی شدن تعدادی از اشخاص شدند. این بیانیه اما به جزئیات بیشتری درباره این حملات اشاره نکرد.

مسئولان امنیتی اقلیم کردستان عراق پیش‌تر گفتند که دست‌کم سه فروند راکت در این حمله به کار رفته‌اند.

به گفته این مسئولان، تحقیقات اولیه نشان داده که بقایای پرتابه‌هایی که به بعضی مناطق اصابت کرده‌اند مربوط به چند راکت بوده‌‌‌اند.

در همین راستا خبرنگار رویترز از شنیده شدن صدای چندین انفجار و مشاهده حریقی به مدت چندین دقیقه در پیرامون فرودگاه اربیل خبر داد.

امنیتی کُرد نیز گفتند که فرودگاه بین‌المللی اربیل در پی این حملات راکتی، بسته اعلام شده و پرواز‌ها به دلایل ایمنی به تعلیق درآمدند.

مسئولان کُردی همچنین اشاره کردند که یکی از راکت‌ها به نزدیکی یک منطقه مسکونی اصابت کرد و 3 نفر زخمی شدند.

در صحنه‌هایی که از شبکه‌های تلویزیونی محلی پخش شده خودروهای منهدم شده و شیشه‌های خرا شده اماکن اطراف محل اصابت راکت نشان داده شده است.

از طرفی هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات راکتی به شهر اربیل و فرودگاه بین‌المللی آن را بر عهده نگرفته است.

در 30 سپتامبر 6 فروند راکت کاتیوشا به نزدیکی فرودگاه اربیل اصابت کرد که به دنبال آن دستگاه مبارزه با تروریسم کردستان، گروههای شبه‌نظامی وابسته ایران را مسئول آن حملات دانست.