۱۳۹۹ بهمن ۲۸, سه‌شنبه

باباجان: اردوغان برای فرار از بحران بحث تغییر قانون اساسی را مطرح می‌کند

 

علی باباجان رئیس حزب «دموکراسی و پیشرفت» ترکیه، حزب حاکم «عدالت و توسعه» و شرکای آن در حکومت کنونی را به فرار از بحران اقتصادی با مطرح کردن قانون اساسی جدید متهم کرد.

باباجان روز دوشنبه، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت که دولت اردوغان در تلاش است رویدادهای جدیدی ایجاد کند تا توجه مردم ترکیه را از مشکلات اساسی این کشور منحرف کند.

او افزود: «کسانی که قادر به ابتکار راه حلی جدید برای حل مشکلات عمیق کشور ما نیستند، سعی دارند با دنبال کردن یک سیاست طولانی مدت برای جذب مردم یک دستور العمل ایجاد کنند. یک سال است که مقامات ما شبانه روز در باره برنامه‌های سیاسی صحبت می‌کنند م اما این برنامه‌ها جامه عمل به خود نپوشانید و مسلما تغییری هم نخواهد شد».

باباجان ائتلاف حزب عدالت و توسعه و شریک آن ، حزب «جنبش ملی» و حزب «وطن» که نزدیک به ائتلاف حاکم است، را به فرار از بحران اقتصادی که در خود آن را بوجود آوردند متهم کرد.

بابان جان اظهار داشت، آنها با مطرح کردن شعارهایی بر اساس «دین و میهن» به منظور ترویج برای قانون اساسی جدید تبلیغ می‌کنند.

او افزود، این ائتلاف برنامه‌ای برای قانون اساسی جدید ندارد و با ذهنیتی که همواره از بالای هرم دستور می‌گیرد با مسائل برخورد می‌کند.

بابا جان اضافه کرد :«قانون اساسی اصولی است که ما را برای زندگی مشترک دور هم جمع می کند ، بنابراین قانون اساسی باید متن اجماع اجتماعی وملی داشته باشد که مورد توافق همه اقشار گسترده جامعه قرار داشته باشد. حزب ما در این روزها در باره گذار به سیستم پارلمانی محکم بحث و بررسی می‌کند، قانون اساسی جدید در دستور کار ما نیست، دستور کار ما تغییر در جهت تقویت سیستم پارلمانی است. این اصلاحات به برخی از بخش‌های قانونگذاری ، قضایی و اجرایی قانون اساسی ، آیین نامه داخلی پارلمان و احزاب و قانون انتخابات محدود می‌شود».