۱۳۹۹ بهمن ۲۱, سه‌شنبه

ابراز «نگرانی» اتحادیه اروپا درباره رویکرد هسته‌ای ایران

 

اتحادیه اروپا دوشنبه 8 فوریه 2021 درباره رویکرد هسته‌ای ایران و از جمله آن گام اخیر تهران در سرپیچی از تعهداتش بر مبنای توافق هسته‌ای، ابراز نگرانی کرد.


به گزارش خبرگزاری‌ها این موضع اتحادیه اروپا در واکنش به رویکرد هسته‌ای ایران در دیدار جوزپ بوریل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی با وزیر خارجه چین مطرح شد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در این دیدار بر «ضرورت شدید ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای تضمین اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران از سوی همه طرف‌ها» تاکید کرد.

جوزپ بوریل همچنین از « تعهد دولت جدید آمریکا به همکاری با شرکای بین‌المللی و موسسه‌های چند جانبه» در این رابطه استقبال کرد.

در حالی که امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه پیش از این برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای اعلام آمادگی کرده و گفته بود

قصد دارد همه تلاش خود را به کار گیرد تا گفتگوها میان تهران و واشنگتن را به سرانجام برساند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اما با رد این پیشنهاد گفت که توافق هسته‌ای نیازی به میانجی‌ ندارد.

به گزارش رسانه‌های ایران سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه گفت:«برجام نیاز به میانجی‌گری ندارد. همه چیز در این توافق بین المللی نوشته شده است و در زمان تدوین این توافق حتی در مورد ویرگول‌ها و کاماها نیز بحث و گفت‌وگو شده است.»

خطیب‌زاده همچنین کشورهای اروپایی را به نقض توافق برجام متهم کرده و افزود:« در خصوص اروپا قدم اول این است که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند؛ چرا که یکی از طرف‌های نقض‌کننده برجام کشورهای اروپایی هستند.»

این در حالی است که محمد جواد ظریف پیش‌تر به منظور نجات توافق هسته‌ای خواستار میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین ایران و ایالات متحده شده بود. ظریف در این‌باره از امکان ایجاد مکانیسمی برای بازگشت همزمان و هماهنگ ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای سخن گفته بود.

از طرفی جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز یکشنبه تاکید کرد مادامی که ایران به تعهدات هسته‌ای پایبند نشود تحریم‌های اعمال شده بر این کشور برداشته نخواهد شد.