۱۳۹۹ بهمن ۲۱, سه‌شنبه

ظریف: توافق 25 ساله با چین به زودی نهایی می‌شود

 

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که در آخرین سفری که به چین داشت پیشنهادهای مطرح شده از ایران بررسی شد و تاکید کرد که «فاصله زیادی با نهایی شدن این توافق باقی نمانده است».

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، محمدجواد ظریف درباره حضور ایران در منطقه قفقاز اظهار کرد: «فشارهایی که آمریکایی‌ها وارد کردند واقعیت است.

برخی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای که درباره ترانزیت و دیگر موضوعات داشتیم واقعیت است. شاید درست باشد که کم کم داشتند ما را دور می‌زدند ما خیلی از اینها را معالجه کردیم».

او افزود: «ان‌شاءالله در توافق 25 ساله که با چین به ‌زودی نهایی خواهد شد این خطوط مواصلاتی باید از ایران عبور کند اینها دارد برمی‌گردد. در مورد ارتباطات اعم از خطوط لوله انرژی ایران در منطقه نقش پیدا می‌کند. در قفقاز الان طرحی است که این خطوط مواصلاتی بعد از پایان بحران قره‌باغ ما این خطوط مواصلاتی که در منطقه داشتیم و متوقف شده بود یکی از این خطوط راه‌آهن جلفا است و دیگری راه‌آهنی است که ایران را به روسیه وصل می‌کند».

ظریف در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با توافق راهبردی 25 ساله بین ایران و چین گفت: «در آخرین سفری که به چین داشتم، وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که ما در حال نهایی کردن بررسی پیشنهادهای مطرح شده از ایران هستیم تا پاسخ ما را هر چه زودتر بدهند».

او تاکید کرد: «فکر نمی‌کنم فاصله زیادی با نهایی شدن این توافق داشته باشیم».

نخستین بار محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران از«برنامه جامع همکاری‌های 25 ساله ایران و چین» سخن گفت و انتشار نشریه پترولیوم اکونومیست درباره جزئیات این توافق، گزارشی منتشر کرد که موجی از انتقادات را داخل و خارج ایران علیه نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرد.

احمدی‌نژاد از جمله منتقدان بود که درباره این توافق گفت: «هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت».