۱۳۹۹ بهمن ۲۱, سه‌شنبه

پنتاگون هدف از حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را به مبارزه با داعش محدود کرد

 

وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، شامگاه دوشنبه 8 فوریه 2021 اعلام کرد که ماموریت نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه، دیگر شامل محافظت از نفت در این کشور نمی‌شود و تنها به مبارزه با گروه داعش محدود خواهد شد.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا دوشنبه به خبرنگاران گفت که «کارمندان وزارت دفاع و پیمانکاران داخلی آن نه به شرکت خصوصی‌ای که تلاش می‌کند

منابع نفتی سوریه را مورد بهره‌برداری قرار دهد و نه به کارکنان آن و نه به نمایندگان آن صلاحیت دادن دست کمک را ندارند».

سخنگوی پنتاگون در واکنش به سئوالی درباره ماموریت نیروهای آمریکایی در سوریه افزود که نظامیان آمریکایی مستقر در شمال شرق سوریه که تعداد آنها در شرایط کنونی به نزدیک به 900 نفر است، «برای حمایت از ماموریت ضد گروه داعش در سوریه حضور دارند.. و این تنها دلیل حضور آنها در سوریه است.

این تعدیل در اهداف و ماموریت نیروهای آمریکایی در سوریه تنها نشان از تغییر لهجه دولت دمکرات به ریاست جو بایدن نسبت به رویکرد دولت پیشین این کشور است و تحولی استراتژیک به شمار نمی‌رود چرا که سابقه نداشته که ارتش آمریکا وارد فرآیند بهره‌برداری از نفت سوریه شود.

این در حالی است که اغلب میدان‌های نفتی در شرق سوریه و شمال شرق این کشور از کنترل رژیم سوریه خارج هستند.

این میدان‌های نفتی در مناطق تحت کنترل «نیروهای سوریه دمکراتیک» از نیروهای مرتبط با نیروهای تشکیلات خودمختار کُردها است که درآمدهای نفتی منبع اصلی درآمدهای آنها به شمار می‌روند.

در سال 2020 توافقی میان شرکت نفت آمریکایی «دلتا کرسنت انرژی» و اداره تشکیلات خودگردان کُردها در سوریه حاصل شد که به موجب آن نیروهای سوریه دمکراتیک از بخش وسیعی از تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات بر رژیم سوریه مصون ماندند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در 2019 هنگام تعدیل تصمیم خود مبنی بر خروج همه نیروهای آمریکایی از شمال شرق، گفته بود که «به خاطر وجود نفت» صدها تن از سربازان آمریکایی را ابقا می‌کند.

ایالات متحده آمریکا همچنین اتهام این کشور به استفاده مالی از نفت سوریه را تکذیب کرد. پنتاگون افزود که وجود نیروهای آن در مناطق نفتی در سوریه با هدف ممنوعیت رسیدن این نفت به گروه داعش و اجازه دادن به نیروهای سوریه دمکراتیک برای بهره‌برداری از این منابع نفتی جهت تامین مالی تلاش‌های آن برای بازسازی، صورت می‌گیرد.ه