۱۳۹۹ بهمن ۲۰, دوشنبه

پوتین به قالیباف وقت ملاقات نداد

 

در حالی که قرار بود قالیباف رئیس مجلس ایران در اولین سفر خارجی خود به عنوان پیک رهبر ایران به دیدار ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برود، این دیدار به دلیل «پروتکل‌های ویژه کرملین در دوران کرونا» لغو شد.

از روز شنبه 18بهمن تیم مشاوره‌ای رئیس مجلس ایران با مانور بسیار و تاکید بر این که قالیباف به عنوان «امین و فرستاده رهبر» انتخاب شده و قرار است پیام «مکتوب و مهم» علی خامنه‌ای را به پوتین برساند فضای رسانه‌ای را برای این سفر آماده کردند.

با وجود این که امیر عبدالهیان مشاور بین‌المللی قالیباف است اما این مهدی محمدی از مشاوران تازه انتخاب‌شده رئیس مجلس ایران بود که در مورد سفر خارجی قالیباف اظهار نظر کرد و گفت: «تاکید بر این که پیام (رهبر ایران) باید دقیقا در همین زمان، بدون تاخیر و توسط آقای قالیباف به روس‌ها منتقل شود، در عالی‌ترین سطح انجام شده و همه موضوعات دیگر را به حاشیه تبدیل کرده است».

اما لغو دیدار پوتین با قالیباف نشان داد که هماهنگی‌ها هم در سطح خارجی و هم در سطح چگونگی رسانه‌ای کردن اخبار حوزه ریاست مجلس ایران کاملا ناپخته و شتاب‌زده است.

در همین راستا مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران برای توجیه لغو این دیدار ادعا کرد که قالیباف، پروتکل مربوط به کرونا از سوی کرملین را نپذیرفته است. این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود قالیباف حاضر شده هم در تهران و هم در مسکو برای ملاقات با پوتین تست کرونا انجام دهد.

انتقاد اصولگرایان

چنین شرایطی حتی انتقاد هم جناحی‌های قالیباف را به همراه داشت و برخی رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان اعلام زود‌هنگام این دیداراز سوی مشاوران قالیباف را «اشتباه راهبردی» خواندند.

وبسایت «رجا نیوز» نزدیک به جبهه پایداری از مانور تیم مشاوران و نزدیکان قالیباف برای کسب اعتبار سیاسی در این موضوع به شدت انتقاد کرد.

حمید رسایی فعال سیاسی اصولگرا که توسط تیم قالیباف از لیست انتخابات مجلس کنونی کنار گذاشته شده بود با ریشخند به مشاوران قالیباف نوشت: «واقعا باید گفت مشاور هم مشاورهای جدید!».

محمد مهاجری روزنامه‌نگار اصولگرا هم نوشت: «خاک بر سر من که بادمجان دورقاب‌چین‌های رئیس مجلس مملکتم برای عکس او باپوتین، برای مصرف در انتخابات 1400 تاریخ دیدار را به دروغ جعل می‌کنند. بعد بارها به سفیر روسیه التماس می‌کنند و وقتی «نه» می‌شنوند به دروغ می‌گویند پروتکل روسیه را نپذیرفتیم. چنین ذلت و خفتی در دوره قاجار هم نبوده».

قالیباف و انتخابات ریاست جمهوری 1400

از سویی دیگر برخی ناظران این ماجرا را به انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران نیز ربط داده‌اند و رفتارهای قالیباف را تلاش عجولانه برای تبلیغات انتخاباتی دانسته که دستمایه طنز و تمسخر در فضای مجازی شده است.

عباس عبدی در توییتی نوشت: «قصد تحقیر ندارم فقط به دو اشکال قالیباف اشاره می‌کنم. 1. به جای اینکه زندگی و فعالیت عادی خود را انجام دهد، همه کارهایش معطوف به انتخابات است. لذا کارهایش همیشه مصنوعی و خراب می‌شود. 2. مشاورانش از خودش خیلی ضعیف‌ترند. مشاور محترم لطفا آقای رئیس‌ را از این توییت بی‌خبر نگذار».

برخی کاربران ایرانی نیز ماجرای سعید جلیلی که نامزد انتخابات سال 92 بود را یادآوری کرده و‌ نوشتند: «شهریور 91 هم سعید جلیلی نیم‌‌ساعت پشت در اتاق اردوغان معطل شد تا موفق به دیدار با او شود».

چه پیامی قرار بود رد و بدل شود؟

در میان چنین فضایی پیام کتبی علی خامنه‌ای به پوتین فاش نشده است.

قالیباف پیش از سفر سه روزه به مسکو در نشست خبری در فرودگاه مهرآباد تهران به خواست علی خامنه‌ای رهبر ایران بر روابط راهبردی با روسیه اشاره کرد و افزوده بود که مشترکات زیادی میان ایران و روسیه در مسائل منطقه‌ای و جهانی وجود دارد و این مستلزم هماهنگی بیشتر برای پیشبرد نگاه‌های مشترک «در چارچوب تشکیلات جدیدتر» است.

اما ناظران سیاسی بر این باورند که عدم پذیرش قالیباف از سوی پوتین خلاف اظهارات رئیس مجلس ایران بوده و بی‌اعتنایی رئیسجمهور روسیه به پیام رهبر ایران در مقطع کنونی را نشان می‌دهد.