۱۳۹۹ بهمن ۲۸, سه‌شنبه

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشکیل کمیته‌ای مستقل همانند کمیته 11 سپتامبر برای تحقیقات درباره حوادثی شد

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه 15 فوریه 2021 خواستار تشکیل کمیته‌ای مستقل همانند کمیته 11 سپتامبر برای تحقیقات درباره حوادثی شد که طی آن معترضان طرفدار دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این‌باره توضیح داد که این کمیته «درباره حقایق و علل مربوط به حمله تروریستی 6 ژانویه 2021 به مقر کنگره ایالات متحده تحقیق خواهد کرد».

پیلوسی در نامه‌ای خطاب به همکاران دمکرات خود گفت که مجلس نمایندگان همچنین طرح اختصاص بودجه‌ای اضافی برای تقویت امنیت ساختمان کنگره را ارائه خواهد داد.

پس از دومین دور محاکمه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و به دنبال تبرئه شدن او فراخوان‌هایی برای تشکیل کمیته‌ای مستقل همانند کمیته تحقیقات حوادث 11 سپتامبر برای تحقیق درباره حادثه یورش به کنگره داده شد.

در این راستا همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای انجام تحقیقات درباره حادثه یورش به کنگره انجام شده و قرار است در اواخر ماه جاری اولین جلسات آن برگزار شود.

نانسی پیلوسی همچنین از راسل اونوریه ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا خواست تا فورا در روند تامین امنیت کنگره بازنگری کند.

قانونگذاران از دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات آمریکا یکشنبه طی گفتگوهای‌شان در برنامه‌های خبری به احتمال انجام تحقیقات هر چه بیشتر درباره حادثه کنگره اشاره کرده بودند.

احتمالا همانند کمیته تحقیقات حوادث یازده سپتامبر، تشکیل کمیته مستقل تحقیقات درباره حادثه کنگره نیز به تصویب قانونی در این زمینه نیاز داشته باشد و معذلک تشکیل چنین کمیته‌ای‌ خطرهای تشدید شکاف‌های حزبی یا ممانعت از برنامه‌های قانونگذاری دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را منجر شود.

در این راستا کریس کونز سناتور دمکرات آمریکایی هم‌پیمان جو بایدن، گفت «همچنان بسیاری از دلایل وجود دارند که نیاز است مردم آمریکا از آن مطلع شوند، تشکیل کمیته مستقلی هماهنند کمیته 11 سپتامبر ابزاری خواهد بود تا به وسیله آن در آینده امنیت ساختمان کنگره تامین شود».