۱۳۹۹ تیر ۱۲, پنجشنبه

عادل الجبیر: جهان شاهد رفتار خصمانه فزاینده ایران است



پس ازآن که  خالد بن سلمان جانشین وزیر دفاع سعودی شامگاه چهارشنبه یکم ژوئیه 2020 تاکید کرد که گزارش سازمان ملل درباره ایران چهره حقیقی رژیم تهران را برملا میکند وافزود که جامعه بین‌المللی   واردات سلاح به این کشورراممنوع کند،



عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربی سعودی نیز جهان را به منع ایران از توسعه برنامه موشک‌های بالستیکش فراخواند و اشاره کرد که گزارش سازمان ملل متحد تصویر تاریک ایران که از 1979 نمایان شده است را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) الجبیر همچنین ضمن اشاره به این که رژیم ایران باید از جنایت‌هایش دست بردارد تاکید کرد که جهان مدت‌هاست شاهد رفتار خصمانه فزاینده رژیم تهران است.

در همین راستا یحیی بن عبدالله المعلمی نماینده پادشاهی عربی سعودی در سازمان ملل چهارشنبه تاکید کرد که نباید به ایران فرصت انجام رفتارهای ویران‌کننده‌تری را داد.

المعلمی در کنفرانسی خبری با بیان این که «با اقدامات ایرانی تهدید‌آمیز و تحریک‌آمیز بسیاری مواجه شدیم»، گفت« از شورای امنیت انتظار داریم تا قطعنامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند».

تنش‌زایی در منطقه
همزمان با آن مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا چهارشنبه تاکید کرد که پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران آغاز تنش‌های بیشتر در منطقه را در پی خواهد داشت و واشنگتن به ایران اجازه نخواهد داد دوباره منطقه را بی‌ثبات کند.

پمپئو تاکید کرد که کشورهای جهان با دستیابی ایران به تسلیحات پیشرفته مخالف هستند، زیرا که ایران حتی به تعهدات فعلی‌اش هم پای‌بند نیست و کماکان به نقض این تعهدات اقدام می‌کند.

او گفت که زمانی که ایران به تهدید دیگر کشورها و حمایت از اقدامات تروریستی می‌پردازد، نمی‌توان به ایران به عنوان یک حکومت مسئول اعتماد کرد.

اثر انگشت ایران در حملات موشکی به سعودی
شایان ذکر است که پادشاهی عربی سعودی همچنین از گزارش سازمان ملل متحد که در آن به نقش مستقیم ایران در حملات به این کشور و از جمله آن حملات به دو تاسیسات نفتی آرامکو و همچنین هدف قرار دادن فرودگاه شهر ابها با موشک‌های کروز و پهپادها اشاره کرده، استقبال کرد و افزود که گزارش سازمان ملل انگیزه‌های خصمانه ایران علیه سعودی را به اثبات رسانده است.

پادشاهی عربی سعودی در نامه‌ به شورای امنیت اعلام کرد که اجازه تجاوز به مرزهایش یا ضربه زدن به امنیت ملی‌اش را نخواهد داد و ابراز اطمینان کرد که شورای امنیت بتواند نقض‌های عمدی ایران که از سال 1979 تا کنون ادامه یافته را متوقف کند.

سفیر سعودی در سازمان ملل متحد همچنین با تاکید این‌که پادشاهی سعودی بالاترین درجات خویشتنداری در مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز ایران را رعایت کرده است، اشاره کرد که بیش از 60 قایق حامل سلاح‌های ایرانی قاچاق را رهگیری کرده است.