۱۳۹۹ تیر ۳۰, دوشنبه

پارلمان مصر برای اعطای مجوز به عبدالفتاح السیسی برای دخالت نظامی در لیبی جلسه می‌گیرد


السید الشریف معاون پارلمان مصر، شامگاه یکشنبه 19 ژوئیه در مصاحبه تلویزیونی گفت که پارلمان این کشور امروز دوشنبه در يک جلسه غیر علنی برای اعطای مجوز به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور برای اعزام نیروهای نظامی به داخل خاک لیبی تصمیم می‌گیرد».

دولت مصر پیشتر تاکید کرده بود كه به طور جدی اوضاع لیبی را از نزدیک زیر نظر دارد و در این راستا اقدامات قاطعانه‌ای برای حفظ امنیت ملی خود و جهان عرب اتخاذ خواهد کرد.

در حالی که شبه نظامیان وابسته به ترکیه تلاش می‌کنند نیروهای خود را برای حمله به سرت شهر استراتژیک لیبی آماده کنند، مصر تمام تحرکات شبه نظامیان و آنچه در حیاط خلوتش شهر ساحلی سرت که آن را «خطوط قرمز» خود توصیف کرده، می‌گذارد به دقت زیر نظر دارد.

در همین راستا سامح شکری وزیر امور خارجه مصر، شامگاه یکشنبه، تأکید کرد، اوضاع لیبی و تحولات آن، مداخلات کشورهای خارجی و تلاش شبه نظامیان تندرو و اعزام جنگجویان افراطی خارجی به لیبی به عنوان تهدیدی جدی برای امنیت ملی مصر و کشورهای عربی به شمار می‌رود.

او گفت در حالی که مصر برای دستیابی به یک راه حل سیاسی لیبی- لیبی که به حفظ وحدت، ثبات، امنیت و ایمنی سرزمین‌های این کشور تلاش می‌کند، ترکیه همچنان با حمایت از شبه نظامیان تندرو اوضاع را متشنج‌تر می‌کند.

وزیر خارجه مصر گفت، هر راه حلی در لیبی باید به دور از مداخله شبه‌نظامیان افراطی و احزاب خارجی صورت بگیرد.

اظهارات سامح شکری در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر استقرار نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ترکیه با هدف حمله به سمت شهر ساحلی سرت، ایراد شده است.

ارسال موشک‌‌های ترکیه‌ای به لیبی
براساس گزارش رسانه‌ها به نقل از منابع نظامی ترکیه ، ترکیه به منظور پشتیبانی از شبه نظامیان «الوفاق» ، موشک‌های «چنارT-22»از نوع «Sakarya» ساخت صنایع محلی ترکیه که قبلاً در سوریه به شبه نظامیان داده بود، به لیبی ارسال کرده است. ترکیه این اسلحه را برای استفاده گروههای شبه نظامی برای هجوم به سیرت و پایگاه جفره به لیبی فرستاده است.

در همین حال روزنامه ترکیه‌ای «ملیت» تأیید کرد، نیروهای مسلح ترکیه همچنان به پشتیبانی لجستیکی و ارسال تجهیزات نظامی به دولت الوفاق ادامه می‌دهد.

طبق گزارش این روزنامه دو فروند هواپیمای باری نظامی «LockheedC130E» و «400M» با تجهیزات و سلاح به پایگاه های الوطیه و مصراته در غرب لیبی ارسال شده است.ترکیه پیشتر از این نوع موشک‌ها برای جنگ داخلی سوریه در اختیار گروههای اسلامگرای اسلامی قرار داده بود.

جلسه سری پارلمان مصر
در همین حال السید الشریف معاون پارلمان مصر، شامگاه یکشنبه در مصاحبه تلویزیونی گفت: « پارلمان مصر در جلسه سری امروز دوشنبه برای اعطای مجوز به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور برای اعزام نیروهای مصری به لیبی تصمیم می‌گیرد».

گفتنی است که پارلمان لیبی در بنغازی از مصر خواست تا در لیبی دخالت نظامی بکند.