۱۳۹۹ تیر ۳۰, دوشنبه

رئیس جمهوری الجزایر: برخی کشور به تعهدات‌شان در قبال لیبی عمل نمی‌کنند


در حالی که بحران در لیبی در سایه حمایت‌های ترکیه از گروه‌های شبه‌نظامی الوفاق به طور فزاینده‌ای پرتنش شده است عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر شامگاه یکشنبه 19ژوئیه 2020 مجددا بر موضع ثابت کشورش درباره لیبی که خواهان ضرورت تسریع در رسیدن به راه‌حل سیاسی به عنوان تنها راه متوقف کردن خونریزی‌های بیشتر و به کنترل گرفتن اوضاع در لیبی است، تاکید کرد.

عبدالمجید تبون در ادامه تاکید کرد که مردم کشور برادر لیبی تنها با دستیابی به راه حل سیاسی می‌توانند ساختارهای حکومتی این کشور را بر اساس مشروعیت مردمی که ضامن یکپارچگی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور به دور از دخالت‌های نظامی خارجی است، تجدید کنند.

به گزارش العربیه به نقل از بیانیه ریاست جمهوری الجزایر این اظهارات عبدالمجید تبون یکشنبه طی دیدار او با استفانی ویلیامز نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در لیبی که به الجزایر سفر کرده مطرح شد.

گفتگوهای نماینده دبیرکل سازمان ملل با مقامات الجزایری با محوریت بررسی تحولات میدانی نگران کننده در لیبی در سایه تلاش‌های سازمان ملل برای ازسرگیری روند صلح با استناد به قطعنامه‌های صادره در کنفرانس بین‌المللی برلین انجام شد.

عبدالمجید تیون در اظهاراتی تلویزیونی ضمن اشاره به « برخی تلاش‌ها برای سوق دادن قبایل لیبی به سوی حمل سلاح» گفت که « برخی کشورها به تعهداتشان در قبال لیبی عمل نمی‌کنند».

او همچنین تاکید کرد « تماس‌های روزانه ما با برادران در لیبی و کشورهای مجاور ادامه دارد و برای غلبه دادن راه حل سیاسی برای بحران تلاش می‌کنیم».

شایان ذکر است در 11 ژوئیه جاری صبری بوقادوم وزیر خارجه الجزایر ضمن تاکید بر آمادگی کشورش برای میزبانی هر گفتگوی سیاسی درباره لیبی گفت:«می‌خواهیم طرف‌های لیبی را سر میز مذاکره گردهم آوریم».

بوقادوم در کنفرانسی خبری ضمن اظهار این که «امنیت و ثبات لیبی برای امنیت ملی الجزایر با اهمیت است»، گفت « ما نگران تبدیل شدن لیبی به سومالی جدیدی هستیم».

او همچنین با اشاره به این‌که «طرح الجزایر برای دستیابی به راه حل سیاسی در لیبی همچنان به قوت خود باقی است و روزهای آینده تحولات جدیدی در پی خواهد داشت»، افزود « روابط تاریخی مشترکی با لیبی داریم»

در 12 ژوئن گذشته رئیس جمهوری الجزایر با هشدار درباره وخامت اوضاع در لیبی تاکید کرد که طرف‌های درگیر در سوریه همان طرف‌هایی هستند که اکون در لیبی با یکدیگر می‌جنگند.

عبدالمجید تبون در گفتگو با رسانه‌های محلی همچنین تاکید کرد که اوضاع در لیبی به سوی سناریویی مشابه آنچه در سوریه اتفاق افتاده است پیش می‌رود.

او همچنین تاکید کرد که « جزر و مد در لیبی ما را به خود جذب نخواهد کرد و در آن دخالت نخواهیم کرد.. طرح ما واضح است نه به راه حل نظامی و باید به دنبال رایزنی و گفتگو بود زیرا خون‌هایی که ریخته می‌شود خون مردم لیبی است و خون طرف‌هایی که جنگ‌های نیابتی را به راه انداخته‌اند نیست».

رئیس جمهوری الجزایر در پایان اظهارتش گفت « طرح‌های طمع کارانه توسعه‌طلبانه یا اقتصادی در لیبی نداریم، همه آنچه ما می‌خواهیم متوقف کردن جنگ در لیبی است». او همچنین به امکان همکاری با کشورهای همسایه از جمله مصر و تونس برای ایجاد راه حلی برای بحران لیبی اشاره کرد».