۱۳۹۹ تیر ۱۶, دوشنبه

الکاظمی ژنرال عبدالغنی الاسدی را به ریاست دستگاه امنیت ملی عراق منصوب کرد


دولت جدید عراق طی سلسله‌ای از تغییرات داخلی در ساختار امنیتی خود روز شنبه 5 ژوئیه اعلام کرد، ژنرال کار کشته عراقی عبدالغنی الاسدی را به ریاست دستگاه امنیت ملی عراق منصوب کرد.

همچنین در تغییرات جدید فالح الفیاض از سمت مشاور امنیت ملی عراق برکنار و قاسم الاعرجی به جای او تعیین شد.
تصویر فالح الفیاض هنگام مشارکت در تظاهرات علیه آمریکا در مقابل سفارت این کشور در بغداد

تصویر فالح الفیاض هنگام مشارکت در تظاهرات علیه آمریکا در مقابل سفارت این کشور در بغداد
تصویر فالح الفیاض هنگام مشارکت در تظاهرات علیه آمریکا در مقابل سفارت این کشور در بغداد
انتخاب فالح الفیاض در دوران عادل عبدالمهدی با جنجال‌های سیاسی فراوانی همراه بود او یکی از افراد بسیار نزدیک به ایران محسوب می‌شود و برخی گروه‌های سیاسی عراقی الفیاض را به همکاری با شبه نظامیان وابسته به ایران در قتل و ترور فعالان سیاسی و کنشگران این کشور متهم می‌کنند.

اکنون با به قدرت رسیدن الکاظمی و رویکرد جدید دولت عراق برای کم کردن نفوذ ایران در ساختار داخلی حکومت این کشور الفیاض از اداره دستگاه امنیت ملی به کلی برکنار شد و ژنرال عبدالغنی الاسدی، فرمانده اسبق نیروهای مبارزه با تروریسم به جای وی اداره دستگاه امنیت ملی را برعهده گرفت.

ژنرال عبدالوهاب الساعدی رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم
ژنرال عبدالغنی الاسدی رئیس دستگاه امنیت ملی عراق
عبدالغنی الاسدی فرمانده کل نیروهای یگان ویژه مبارزه با تروریسم موسوم به «جهاز مکافحة الارهاب» بود که در آزادسازی عراق از اشغال داعش نقش بسیار پررنگی ایفا کرد. مهم‌ترین عملیات‌هایی که او به عنوان فرمانده کل یا فرمانده یکی از اصلی‌ترین یگان‌های حاضر در عملیات حضور داشت، آزادسازی شهرهای «آمرلی»، «بیجی»، «تکریت»، «الرمادی»، «فلوجه» و «موصل» بوده است. سابقه موفق او در زمینه مبارزه با داعش محبوبیت بسیاری را برای عبدالغنی الاسدی در طیف‌های مختلف مردم عراق ایجاد کرده است.

عبدالغنی الاسدی، در آموزش نیروهای یگان ویژه مبارزه با تروریسم توسط آمریکا نقش مهمی را ایفا کرده و به گفته برخی منابع عراقی او از نزدیک با پنتاگون در ارتباط بوده است. از سوی دیگر او به همراه ژنرال عبدالوهاب الساعدی در مبارزه با داعش، نقش محوری ایفا کرده است.

عبدالغنی الاسدی و ژنرال الساعدی در سال 2018 و 2019 به دستور عادل عبدالمهدی به بهانه قانون بازنشستگی برکنار شده بودند اما با آمدن مصطفی الکاظمی هر دو به سمت‌هایی در دستگاه امنیتی بازگردانده شدند.