۱۳۹۹ تیر ۲۹, یکشنبه

وحشت نظام از طوفانهای سهمگین خشم مردم - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
                                   گزیده روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی هر دو باند حاکم روز ۲۹تیر، در میان بحرانهای لاعلاج نظام، صحنه آه و فغان از برگزاری اجلاس بزرگ سالانهٔ مقاومت ایران و اقبال جهانی از آن شده‌اند. روزنامه‌های حکومتی در یک کر هماهنگ با لحن پاسدار لمپنی وزارت بدنام، تمام دق دلی نظام را از مجاهدین، بر سر فرانسه، آمریکا، اروپا، آلبانی و یک شبکه تلویزیونی وابسته به عربستان خالی کرده‌اند.

آن‌روی این سکهٔ وحشت از مقاومت ایران، ابراز وحشت از طوفان سهمگین خشم مردم به‌پاخاسته است.

ستاره صبح با اشاره به اعتراضات مردمی به حکم اعدام سه جوان قیامی نوشته است: «حاکمیت نیز برای ایجاد آنچه نظم و امنیت نامیده می‌شود، به ابزار خشونت متوسل می‌شود؛ یعنی مثلاً برای جلوگیری از آشوب و شورش، مجازاتی مانند اعدام در نظر می‌گیرد، در حالی‌که معمولاً خشونت، خشونت می‌آورد.

نخبگان و کسانی که دل در گرو آینده (نظام) دارند، نگران‌اند این خشونت‌ها، (نظام) را درگیر امواج طوفانهای سهمگین کند، ... آگاهان نگران‌اند که اگر چه زمینه‌های اعتراضها و نارضایتی‌ها به‌دلیل برخی بی‌تدبیریها وجود دارد، اما اعمال خشونت می‌تواند جرقه‌ای برای شعله‌ور شدن و برافروخته شدن خشم مردم ناراضی باشد و کار از دست همه خارج شود».

روزنامه مستقل هم به بن‌بست سرکوب در برابر امواج قیام اعتراف کرده و با بیان این‌که «چند سال است که کشور هر از چند گاهی با اعتراضات مردمی مواجه است. این اعتراضات به بیکاری، گرانی، بی‎عدالتی، فساد گسترده اداری و ... می‌باشد». به نظام هشدار داده است: «در این چند دهه برخورد با اعتراضات هم به‌گونه‌یی بوده که به نوعی نمک بر زخم پاشیدن و باعث گسترش آنها است مثلاً اعتراضات بنزینی خونین سال۹۸ فتنه، وابسته به خارج، براندازانه و . . معرفی گردید

آیا اعتراض کنندگان مردم مستضعفی هستند که انقلاب۵۷ مستظهر به آنان بود یا مشتی جاسوس و عامل خارجی و ... ؟ آیا وجود نابسامانی‌های فراگیر اقتصادی و ... در کشور انکار می‌شود؟».

حاصل تشدید بحرانها، خیز برای اختیارات خامنه‌ای
در روزنامه‌های حکومتی یکشنبه، بلوغ بحرانهای مختلف اقتصادی و اجتماعی در خیز باند مغلوب برای چنگ‌اندازی به اختیارات ولی‌فقیه دیده می‌شود.

جهان صنعت اظهارات یک مهرهٔ باند مغلوب را انعکاس داده که با اشاره به قیامهای دی۹۶ و آبان ۹۸ و نفرت مردم از نظام از جمله گفته است: «ابهام‌هایی نظام را دچار بن‌بست کرده است» در ادامه برای گشودن بن‌بست از جمله آورده است: «یکی از راههای برون‌رفت از معضلات و مشکلات کشور، همین بازنگری در قانون اساسی است... نهادهای زیر نظر رهبری که با وجود قدرت زیاد، پاسخگویی ندارند. مثل «بنیاد مستضعفان»، «ستاد اجرایی فرمان امام» یا «آستان قدس رضوی» که بودجه اینها گاهی سه چهار برابر بودجه کل کشور است... بحث صدا و سیما و قدرت بلامنازع این سازمان در کشور است... دخالت نیروهای مسلح در بحث احزاب و جناح‌بندی‌های سیاسی است».

آرمان هم در پاتک به مجلس آخوندی در سؤال از روحانی، پرونده فساد احمدی‌نژاد که تحت حمایت خامنه‌ای بود را مطرح کرده و نوشته است: «به پرونده احمدی‌نژاد هم رسیدگی شود» و افزوده است: «کشور تا به امروز هزینه‌های دولت احمدی‌نژاد را پرداخت می‌کند و خسارات اداره کشور توسط او هنوز هم ادامه دارد.

از لحاظ قانونی هم احمدی‌نژاد ۵پرونده مفتوح آماده در قوه قضاییه دارد و تا به امروز هم به این پرونده‌ها رسیدگی نشده... (چه کسی) دانه درشت‌تر از رئیس‌جمهوری که هشت سال کشور را اداره کرده و پنج پرونده برای رسیدگی دارد».

روزنامه‌های مختلف حکومتی به بن‌بست اقتصادی نظام اذعان کرده‌اند.

از جمله جهان صنعت با اشاره به عبور دلار از مرز ۲۵هزار تومان نوشته است: این موضوع «می‌تواند حامل چند پیام مهم و روشن باشد؛ نخست آن که تقاضا برای خرید دلار به‌منظور حفظ ارزش دارایی‌های ریالی هم‌چنان رو به افزایش است.

دوم آن که راههای بازگشت ارز حاصل از صادرات بسته شده و بخشی از صادر کنندگان نیز ناچاراً به جرگه تقاضا‌کنندگان ارز در بازار ملحق شده‌اند. سوم آن که التهابات قیمتی در سایر بازارهای مالی به بازار ارز نیز سرایت کرده است».