۱۳۹۹ خرداد ۱۴, چهارشنبه

آمریکا: آزادی عسگری ربطی به مبادله زندانی میان دو کشور ندارد


مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، سه شنبه 2 ژوئن هرگونه مبادله زندانی میان ایران و آمریکا در ارتباط با بازگرداندن سیروس عسگری به ایران را رد کرد

او در گفت‌وگو با وبگاه نشنال اینترست، گفت:‌ «آمریکا از ماه دسامبر سال 2019 بارها کوشید تا سیروس عسگری را به ایران بازگرداند؛ اما دولت ایران بارها این روند را متوقف کرد.»

اورتگاس همچنین تاکید کرد که بازگشت سیروس عسگری به ایران هیچ ارتباطی به موضوع مبادله زندانیان نداشته و ندارد.

این در حالی است که آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که سیروس عسگری، امروز چهارشنبه 3 ژوئن به ایران بازگشت.

پیشتر احتمال آزادی آقای عسگری به دلیل ابتلا به کرونا در بازداشتگاه اداره مهاجرت آمریکا مطرح شده بود. همچنین گفته شده بود که ممکن است او در جریان مبادله زندانی با آمریکا آزاد شود و به ایران برگردد.

اما وزارت امور خارجه ایران با رد این موضوع گفته است: «گمانه‌زنی‌ها درباره تبادل آقای عسگری با فردی دیگر صحت ندارد و آزادی وی بر اساس تبرئه از اتهامات بوده است.»

کن کوچنلی، معاون موقت وزیر امنیت ملی آمریکا، در پاسخ به پیام ابراز خوشحالی ظریف از بازگشت سیروس عسگری به ایران گفت 10 شهروند ایرانی دیگر هم منتظر بازگشت هستند، ولی جواد ظریف فقط در کار مشکل آفرینی است.

کوچنلی در پیامی در توئیتر گفت: «موضوع عسگری و مایکل وایت هرگز به هم مرتبط نبود. ما از سال گذشته در تلاش بوده‌ایم که عسگری را اخراج کرده و به ایران بازگردانیم، ولی دولت ایران در همه مراحل کارشکنی کرد.»

گفتنی است مایکل وایت، نظامی پیشین آمریکا است که به اتهام توهین به علی خامنه ای رهبر انقلاب و انتشار عکسی خصوصی در ایران به حبس محکوم شده، هم اکنون بر أساس مرخصی داده شده در ارتباط با کرونا، در سفارت سوئیس در تهران بسر می برد که حافظ منافع آمریکا در ایران است.

معاون موقت وزیر امنیت ملی آمریکا افزود: «چطور است ایرانی‌ها 10 شهروند ایرانی دیگری که در بازداشت نیروهای اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده هستند، و حکم اخراج‌شان صادر شده است را نیز تحویل بگیرند؟ اگر جواد ظریف اخلال ایجاد نکرده بود، تا الان ترتیب بازگشت این 10 نفر هم داده شده بود. ولی می بینیم که آن‌ها تعلل می‌کنند.»

«سی‌بی‌اس» نیوز سه‌شنبه 2 ژوئن به نقل از بیانیه‌ای که پیشتر از سوی کن کوچنلی، معاون موقت وزیر امنیت ملی آمریکا، منتشر شد، گزارش داد که وزارت امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، تلاش برای اخراج سیروس عسگری و بازگرداندن او به ایران را در اواسط ماه دسامبر گذشته آغاز کرده بود؛ اما دولت ایران برای مدت دو ماه، یعنی تا اواخر فوریه، از شناسایی عسگری به عنوان یک شهروند قانونی ایران خودداری کرد و حاضر نشد به او یک گذرنامه معتبر ایرانی بدهد..

عسگری، استاد علم مواد دانشگاه صنعتی شریف تهران است که در سال 2016 به تلاش برای تجارت اطلاعات محرمانه یکی از دانشگاه‌های آمریکا در کلیولند، که بر روی پروژه‌ای برای نیروی دریایی ایالات متحده کار می‌کرد، متهم شده بود. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، عسگری در ماه نوامبر در یک دادگاه فدرال تبرئه شد. سی‌بی اس نیوز همچنین به نقل از گزارش‌هایی از داخل ایران اعلام کرد که روند اخراج عسگری از ایالات متحده هم‌اکنون در حال اجرا است و او ممکن است روز چهارشنبه به ایران بازگردد

گفتنی است پس از صدور گذرنامه، وزارت امنیت ملی آمریکا، در پنج نوبت برای سیروس عسگری بلیت هواپیما خرید تا او به ایران بازگردانده شود؛ ولی تمامی پروازها به دلیل شیوع بیماری کووید-19 لغو شده بود.

درباره همین موضوع
خامنه‌ای ناآرامی‌های آمریکا را «لجن‌های بالا آمده ته حوض» توصیف کرد